Svar: Natteskæk og mareridt
16. januar 2013
Alder:
5 år, 11 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at Filip har nogle meget onde drømme og at han nogle gange vågner så meget, at han er bevidst om at det er en drøm og andre gange ikke er rigtig vågen og derfor taler usammenhængende og det virker som om at du næsten bliver en del af drømmen, når du taler til ham ...
Det er meget svært at vide om der er tale om mareridt eller natteskræk hos jer måske har han lidt af begge dele.
Natteskræk forekommer i den dybeste søvn. Mareridt forekommer under drømmesøvn - REM søvn. Natteskræk forekommer ofte først på natten, hvor mareridt forekommer hen mod morgenstunden. Et barn med natteskræk vil ofte skrige eller græde voldsomt, tale usammenhængende og virke konfust, hvor et barn med mareridt vil være vågen og kunne fortælle lidt om hvad det har drømt. Et barn med mareridt vil ofte også kunne huske det om morgenen og vil kunne fortælle at det har drømt og hvad det har drømt, hvor et barn der vågner med natteskræk ofte ikke vil være i stand til at fortælle om drømmen og ofte slet ikke vil kunne huske at det har haft en anfald af natteskræk om natten. Større børn, som din dreng vil dog ofte godt kunne huske at der er sket noget om natten, fordi kroppen har reageret - han har haft hjertebanken, svedetur osv. og han kan huske dette ubehag.
Det er sådan at børn naturligt i løbet af deres udvikling vil have perioder hvor de drømmer mere end i andre perioder. Det er også sådan at børn der er følelsesmæssigt stresset, børn der oplever mange konflikter i hverdagen, børn der af en eller anden grund føler sig presset eller har det svært - ofte vil drømme mere og have tendens til flere mareridt.
Også fjernsyn, computer spil, nintendo osv. kan give ekstra onde drømme og det kan være en god idé at overveje hvad jeres dreng ser og hvad spil han spiller. Det samme gælder bøger og historier han får læst højt, det kan være en god idé at undgå historier, som han måske har svært ved at forstå og som kan virke skræmmende. Nogle forældre læser f.eks. brødrene løvehjerte - og det er en fantastisk historie, men for børn i jeres drengs alder kan den være meget skræmmende.
Så ja, der kan godt være sket noget i virkeligheden, som han prøver at fordøje. Netop drømme bruges jo til at bearbejde dagens oplevelser. Men drømme er ofte en anden slags virkelighed. Din dreng kan f.eks. godt drømme om at han er ude at sejle og det bliver stormvejr og han kalder på dig, men du kommer ikke - og det har han ikke oplevet. Det han har oplevet er måske at blive væk fra dig eller at du ikke hørte ham, da han kaldte eller noget andet, som så giver sig udtryk på en anden måde i drømmen.
Og når han har svært ved at fortælle dig, hvad han har drømt, så er det måske fordi han ikke har ord til at beskrive det, måske ikke kan huske det eller måske ikke selv forstår det ...
Det kan nogle gange hjælpe at du taler dagen igennem med ham, før han skal sove. At I snakker om hvad der er sket i dag af gode og mindre gode ting. Og hvad der skal ske i morgen, hvad han kan glæde sig til osv. Så du hjælper ham lidt af med noget af den tankemylder han har.
Det er normalt at den samme drøm kan gentage sig, så man drømmer den igen og igen, eller i hvert fald drømmer en drøm der ligner den samme, en drøm med samme tema. Det er også normalt at nogle drømmer mere end andre, ligesom nogle også har tendens til at gå i søvne og andre ikke har det ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre. Hvis du stadig er meget urolig for din dreng og de drømme han har, så kan du naturligvis også tale med din læge om det og/eller kontakte en søvnklinik.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske