Brev:
Overdrevet kræsen - hjælp!
15. januar 2013
Alder:
5 år, 6 mdr.
Overdrevet kræsen - hjælp!
Hej Helen.
Jeg har et spg. omkring det at være kræsen og hvad pokker vi skal gøre ved det.
Carolina er jo nu 5½ år og som lille spiste hun ALT, men i takt med hun er belevet større, bliver hun også mere og mere kræsen.
Det er nu desværre blevet sådan at vores ellers så hyggelige aftensmads stund nu slet ikke er hyggelig, men en kamp for at få hende til at spise:-(
Jeg synes vi har prøvet alt. Lade hende være, kræve at hun spiser, bare spise lidt osv.
Men intet hjælper. Hvis vi lader hende være spiser hun ikke noget og når vi så er færdige og det lidt senere er sengetid er hun jo hundesulten, her har vi igen prøvet at give en rugbrødsmad og lade hende komme sulten i seng (det sidste dog kun en gang)!! Det eneste jeg med sikkerhed ved hun spiser er lasagne, spaghetti UDEN kødsovs, tomatsuppe, boller- og kylling i karry og krebinetter.
Og jeg laver jo også andet mad:-)
Det smitter jo også lidt af på lillesøster som nu er 20 mdr. hun er også begyndt at sige: "ik' li" men her siger jeg bare, jo det smager dejligt, og så spiser hun:-) Har også sagt til C at hun ikke skal sige de ord, fordi hun ikke skal "smitte" lillesøster.
Det er også et problem når hun spiser ude hos legekammerater, der siger forældrerne også det er svært at få hende til at spise:-(
Vi har prøvet at snakke med hende om det og har fortalt hende at vi jo bliver rigtig kede af at vores måtider skal foregå på denne måde og at vi jo bare vil have nogle hyggelige stunder, men at hun er nødt til at spise fordi det også bliver et problem for hende selv når hun snart skal i SFO og møde nye kammerater hvor de jo ikke kender hende (som de gør fra vuggestuen/børnehaven) Jeg ved godt hun ikke er så gammel, men mener godt hun kan forstå sådan en besked. Hun forstår ret mange ting (siger de også i børnehaven)
Hva' pokker skal vi gøre??
Vi spiser altid mellem 17-17.30 da de er sultne på dette tidspunkt, så det burde ikke være træthed der gør det.
Jeg vil lige pointerer at vi aldrig skælder hende ud, men taler bestemt, så hun ved vi mener det:-)
Hilsen Charlotte