Brev:
Tynd mave
15. januar 2013
Alder:
19 mdr.
Tynd mave
Kære Helen
Vi har næsten hele vores søns liv kæmpet med at han det meste af tiden har ret tynd mave. Der var en periode lige da han begyndte at få mad hvor han havde hård mave et par måneder og så løsnede det op af sig selv og og har været galt siden i varierede grad.
Når det er slemt kan han godt lave i bleen op til otte gange om dagen. En rigtig god dag er det tre gange. Kun når han har været syg i flere dag og ikke rigtig spist noget kan der være enkelte dage helt uden, men så snart han kommer igang med at spise igen, så er det tilbage i samme rutine igen.
Vi har altid haft en dreng der er meget madglad og i perioder har han spist rigtig meget og med stor fornøjelse. Der har det været mange bleer der er godt fyldt. Nu er han i en alder, hvor han ikke rigtig kan samle sig om at spise ret meget. Det er dog stadig lige mange gange dagligt han laver i bleen. Men nu er det bare meget små portioner (med undtagelse af den første om morgenen som regel). Det er som regel som tynd remoulade og han får ofte rød numse som gør ondt.
Vores søn får primært vegetarkost, men får fisk til middag de fleste dage hos dagplejen. Han får frugt, men vi holder igen med vindruer, da vi har erfaret at det for alvor sætter gang i maven.
Om morgenen får han altid havregrød og han får altid yoghurt med havregryn og en kop mælk inden han skal sove. Vi prøver at give ham de så gode kiks som muligt når han skal have snacks (fuldkorn og uden sukker så vidt muligt) men det er også gerne æble og nogle gange rosiner (vi prøve at holde igen). Han får tit også en banan.
Jeg synes det er et problem for den lille fyr med de mange bleer om dagen. Dels får han tit ondt i den røde numse, men det hæmmer ham også at skulle have skiftet ble så tit og han bliver tit rigtig ked af at skulle skiftes.
Vi er igang med at teste af om det skulle være mælken og giver ham laktosefri mælk og yoghurt en tid. Er dog meget i tvivl om, hvor længe man skal teste af for at se om det har en effekt.
Vi kunne rigtig godt bruge nogle inputs og evt nogle ideer til egnede snacks.
Hilsen os