Svar: Vitaminpiller
15. januar 2013
Alder:
15 mdr.
Kære Mor
Danske børn vil normalt få de vitaminer og mineraler de har behov for via kosten. Og undersøgelser viser at mange danske børn faktisk får for mange vitaminer ...
Netop i din drengs alder, så vil mange børn spise mere selektivt og vil også spise mindre mængder og har man et meget småtspisende barn og føler at barnet ikke får nok, så kan man godt supplere med en multivitamin dagligt.
Det skal være en mulitvitaminpille og af en type som er tilpasset børn i 1-10 års alderen. Pillen skal kunne knækkes i kvarte eller knuses, gerne en "tyggetablet". De fleste børn vil først i 1 ½ års alderen kunne tygge rigtigt og selv efter denne alder er det en god idé at knække eller knuse den, så du sikrer at han ikke får den galt i halsen. Gives den i kvarte kan han få de små stykker direkte i munden (tyggetabletter til børn har ofte smag af jordbær eller lignende), gives den knust, kan du give den sammen med lidt frugtmos eller lignende.
Hvis han får en daglig mulitivitaminpille, så skal du ikke give ham ekstra d-vitamin, da vitaminpillen indeholder det d-vitamin han har brug for. Ellers anbefales det at give ham d-vitamin dagligt til han er 2 år gammel. Men får han en mulitivitaminpille er han dækket ind.
Det er vigtigt at du søger for at variere hans kost, så han via kosten får den vitaminer og mineraler han har behov for. Det anbefales ikke at give børn enkeltdoser af vitaminer og mineraler, da de kan få for meget og det kan være farligt. Vitaminpiller bør også opbevares uden for hans rækkevidde, så det er dig der styrer hvad han får og hvornår.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsats held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske