Svar: 4,5 måneder - amning, søvn og skemad
15. januar 2013
Alder:
4 mdr.
Kære mor - der vil sit barn det bedste :)
Tak for dit brev - jeg kan godt se, at du har fulgt med på sidelinjen og har læst flere af de råd, jeg har givet til andre og jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker med tilbage omkring jeres situation :)
Du fortæller blandt andet at jeres dreng virker til at have haft en periode, hvor han har klatspist og klatsovet lidt og at du i den forbindelse har forsøgt at hjælpe ham til en rytme, hvor han sover to længere lure af dagen og derudover sover 1-2 korte lure. Det er rigtig godt at du forsøger dette og det lyder også som om at det virker. Det går den rigtige vej :)
Derudover fortæller du at han har svært ved at holde sig vågen i mere end 1 ½ time af gangen og samtidig fortæller du også at du luller ham i søvn, han skal trilles i sin barnevogn og ofte om aftenen kan han være vågen i en time, før han endelig overgive sig til søvnen ...
Det lyder derfor som om at I nu skal prøve at arbejde på at han er vågen lidt længere tid mellem sine lure. Jeg får lidt på fornemmelsen at han bliver puttet lidt for tidligt. Og det er vigtigt at du er opmærksom på at han ikke nødvendigvis skal puttes fordi han gaber, - for når han gaber, behøver det ikke være tegn på at han er træt, det kan også være tegn på at han keder sig. Derfor kan det være en god idé at du prøver at forlænge hans vågenperiode med lidt aktivitet, hvor han bruger sig selv fysisk og mentalt og derefter bedre kan sove. Og netop også bedre overgive sig til søvnen, uden at du behøver vugge ham, trille ham og lulle ham i halve til hele timer ...
Jeg vil anbefale at du i en periode forsøger at indføre et bad i løbet af dagen. Gerne inden middagsluren og badet må meget gerne ligge en time før han puttes. Et bad kan være med til at forlænge hans vågenperiode midt på dagen og kan samtidig gøre at han så sover bedre og længere, når han så puttes til sin middagslur.
Du kan med fordel købe filmafsnittet med Anton fra min dvd "Sådan sover dit barn". Klippet hedder "det lille barns søvn" og koster 35 kroner.
Derudover tænker jeg at det er rigtig fint at I nu er begyndt med lidt skemad. Det vil være meget fint at tilbyde dette f.eks. til frokost, når han vågner af sin formiddagslur, herefter give ham et bad, så amme ham og så putte ham til middagslur. Det vil være med til at give jer lidt mere rytme i takt med at tiden skrider frem og rytmen om dagen påvirker naturligt også søvnen om natten. Samtidig må han gerne begynde med lidt skemad nu - små smagsprøver en gang dagligt er fint og det lyder som om at han er interesseret og parat.
Jeg tænker også at du måske skulle lade dig selv tillade at supplere amning med en flaske. Du har kæmpet rigtig meget for amning og det er rigtig godt - stort skulderklap for at du stadig ammer! Men du fortæller at det kun har været i korte perioder at amningen har fungeret godt og du fortæller også at du egenlig ikke har været rigtig glad for amningen på noget tidspunkt. Og jeg synes faktisk det vil være helt okay og måske næsten en hjælp for jer, hvis du begyndte at give en flaske f.eks. inden putning om aftenen. Jeg har lidt på fornemmelsen at du ikke rigtig har lyst til at amme ham til han bliver 1 år - og det er jo reelt nok og helt okay. Så at introducere en flaske nu, vil være en god idé fordi han naturligt vil have glæde af flasken til han er 13-14 måneder gammel.
Samtidig vil flasken kunne gives af far, så han kan være en større del af putteritualet og det kan være rart for dig/jer, at I kan deles lidt mere om tingene. Modermælkserstatning mætter ofte mere end modermælk og nogle oplever at barnet sover længere på denne måde. Det kan også være en god idé at supplere amningen med lidt ekstra mælk i stedet for alt for meget skemad, når han ikke er ældre og derudover tænker jeg også at han måske kan lære at sove i sin tremmeseng med en flaske og komme væk fra at sove i barnevogn om natten ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur.
Han kan evt. godt have brug for en lille ekstra amning, når han vågner hvis han har sovet en god lang lur her og det er okay. Am fra et bryst, så han vågner, får sin mælk og er rolig og har overskud til at møde dagens aktiviteter.
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver af lidt grød f.eks. risgrød, majsgrød, boghvedegrød, hirsegrød, quinoagrød. Vand af kop.
Kommer i bad, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt. Frotteres i håndklædet, smørres ind i creme, cykle lidt med benene osv.
Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til middagslur ca kl 13 - ca en time efter badet og må her gerne sove en god lang lur.
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3 lur som ofte er en kort lur på ½-1 time.
Aften: Ammes ofte efter 3 lur og kan godt spise mange små hyppige måltider i løbet af aftenen og det kan føles som om at han spiser næsten hele tiden. Det er normalt og helt okay. Om aftenen er din mælk mere koncentreret og ved at die hyppigt, så får han små mængder koncentreret mælk i maven og fyldes på den måde godt op og sover derfor også ofte bedre, når han endelig går til ro.
Det er helt okay hvis han lige nu har brug for at powernappe en ekstra gang om aftenen og så først går til ro for natten sent - I skal gøre det som umiddelbart giver mest ro for jer om aftenen.
Det kan være en idé at forsøge med en flaske i løbet af aftenen, hvis du synes han er for meget ved brystet eller hvis du synes han er svær at få til at tage imod brystet. Flasken kan gives af far og den kan med fordel også gives i tremmesengen, for at lære ham at falde i søvn i den.
Nat: Ammes ofte 1-2 gange i løbet af natten og det er okay - det kan f.eks. være kl 20, 23.30, 03 og 06. Det kan også være at han ammes (eller får en flaske) kl 22, 01 og 05 og igen, når dagen begynder og det er også okay i denne alder :) Det vil være rigtig godt, hvis han kan sove 4 timer uden at få mælk ...
I kan overveje at købe "brio bedrockers" så I kan putte ham i tremmesengen og stadig lære ham at sove der netop ved at kunne vippe sengen lidt, så han stadig kan lulles i søvn, men så bevægelserne og behovet for at blive vugget bliver mindre og mindre.
Det vil også være rigtig godt at I i løbet af dagen øver at han skal falde i søvn uden at være i bevægelse. Når han ligger i sin barnevogn, så vil det være godt at I triller, holder vognen stille og kun triller, hvis han klynker. Er han stille, så holder I vognen stille, klynker han så triller I lidt og når han tier stille, så stopper i igen - så han på den måde lære at overgive sig til søvnen uden at være i konstant bevægelse.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske