Svar: Søvnproblemer om natten
15. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som en god idé at få tjekket ørerne og måske I allerede nu kender forklaringen ..
Når det er sagt,så tænker jeg dog også at I måske skal begynde at arbejde lidt på at lillepigen ikke sover med brystet og at hun måske vænnes til at sove lidt mere på afstand af dig. Jeg tænker at hun måske er afhængig af bryst eller favn for at kunne sove og naturligvis skal hun stadig have sin mælk og det er vigtigt at hun også får den nærhed hun behøver, men jeg får lidt på fornemmelsen, at når hun falder i søvn sammen med dig, så søger hun dig naturligt hele natten - og søger også brystet mere eller mindre hele natten, når hun kan dufte din mælk.
Amning (eller flaske) skal stadig indgå som en del af hendes putteritual, men det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt at hun får mælk, falder helt til ro og at brystet så fjernes lige inden hun sover helt. Det er på samme måde vigtigt at hun får masser af nærhed og fysiske kontakt, men stadig også registrerer hvor hun ligger og hvor hun falder i søvn. Så hun ikke forbinder din favn med stedet, hvor hun sover.
Jeg vil anbefale at I fjerner den ene side af tremmesengen og kobler hendes seng til jeres seng. I skal naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun sove i sin egen seng og du kan stadig være ved siden af hende, berolige med hænder, nærhed, fysisk kontakt men uden at I ligger helt tæt sammen.
Når du putter hende til lur eller til natten, så er det vigtigt at du får hende over i sengen lige der, hvor hun registrerer at hun bliver lagt der. Hun må altså ikke nå at falde så meget i søvn, at hun ikke ved du flytter hende. Det er vigtigt at hun lærer at sove ude at have dit bryst i munden, så længe hun sover med brystet i munden og har denne afhængighed, så vil hun søge det igen og igen, når hun om natten vågner op fordi hun skifter fra et søvnstadie til et andet.
Vi vågner alle sammen 10, 15, op til 20 gange når vi sover. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Små børn har også sådanne opvågninger og hvis barnet har lært f.eks. at falde i søvn i mors favn og med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Du kan sammenligne det med at du falder i søvn ved siden af din mand og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læse avisen eller lignende.
Når du putter med din datter, når du lægger dig sammen med hende og ammer hende i søvn, så lærer du hende, at det er sådan det skal være, for at sove godt. Når hun så vågner op, skifter søvnstadie, så bliver hun naturligt urolig, hvis hun oplever at du ikke er der og så vil hun søge din favn og dit bryst igen og igen for at kunne sove. Derfor er det vigtigt at hun nu lærer at overgive sig til søvnen uden at være i favn og uden brystet i munden ...
Det betyder ikke at hun skal græde sig i søvn, hun skal jo stadig ammes inden luren og brystet skal gøre hende rolig og fuldstændig tryg. Hun har også stadig brug for mælken og det er vigtigt at hun stadig ammes eller får flaske, som del af sit putteritual. Men du skal putte hende i seng lige der, hvor hun registrerer, hvor hun falder i søvn og stadig er træt nok til at sove videre.
Du skal være opmærksom på at hun måske er ved at være så gammel, at hun har brug for at kunne skifte stilling om natten og at svøbet måske begynder at irritere hende. Du skal også være opmærksom på at hun godt kan ligge og pludre, snakke lidt osv. om natten - uden at du behøver reagerer på det. Det kan nogle gange være nødvendigt at trække tiden lidt og lade hende finde roen igen på egen hånd. Sålænge hun ikke er ked af det, så må hun gerne have en "pludre-periode" om natten. Nogle børn har det sådan i en periode og øver netop deres verbale repertoire om natten, når der er ro til det .. De er ofte lidt ældre end jeres datter, men det kan godt ses i hendes alder også og det vigtigste her er, at du husker der er tale om en periode, så det stopper igen ... :)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske