Brev:
Søvnproblemer om natten
15. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Søvnproblemer om natten
Kære Helen
Tusind tak for en rigtig god brevkasse, som jeg ofte har søgt efter råd i. Desværre er det ikke lykkedes mig at få min lille pige til at sove om natten.
Den 16. August blev vi forældre til vores 3. barn, en stor pige, Clara, på 4,220 kg. Vi har i forvejen en dreng på 8 og en pige på 6. Starten med Clara var rigtig vanskelig. Hun græd og græd hver nat 5-7 timer i stræk. Vi kunne ikke trøste hende og hele familien var under et enormt pres pga. hendes utrøstelige gråd. Efter 4 uger på den måde fik vi konstateret reflux. Hun blev ikke medicineret, men fandt ro i lodret position i en manduca bæresele. Der sad hun nat og dag og jeg kæmpede med dårlig samvittighed over at bære hende så meget for hendes ryg og samtidig fik jeg stadig ingen søvn.
Da hun blev 2 måneder fik jeg hende endelig til at sove i barnevognen med hovedgærdet højt hævet. Det tog hende 2 uger at vænne sig til at ligge ned, men nu sover hun fantastisk i barnevognen, godt puttet ned i en voksipose. Om dagen sover hun præcis som i dit søvnhjul med 3 lure og maks 5-6 timer.
Men nætterne, åh de nætter.... Det er som om at hun ikke kan sove en hel nat uden at skal have en ekstrem lang vågen periode. Lige nu sover hun sammen med mig. Den 1. putning går fint. Jeg svøber hende og får hende stille vugget til ro i min seng mlm. kl 21 og 22. Men så vågner hun efter 2-3 timer og kan ikke falde i søvn igen. Jeg ammer hende liggende og prøver at få hende til at sove efter samme opskrift som tidligere, men intet virker. Hun ligger bare og snakker og vrider sig i svøbet, som jeg til sidst tager af hende. Så går hun igang med at sprælle og tage tæerne i munden, og øver sig igen i at snakke og til sidst begynder hun at græde fordi hun jo faktisk er træt. Ialt er hun vågen i 3-4 timer indtil jeg kan amme hende i søvn. Vi har i hele Claras liv næsten ikke sovet, og da jeg har 2 børn i forvejen, er jeg ved at være rigtig ked af at nætterne bøvler sådan.
Som sagt ammer jeg hende og hun tager fint på og vejede 7,1 kg da hun blev 4 mdr. og for en måned siden begyndte jeg med grød. Hun spiser 2 ske måltider hver dag og nu ser det ud til at hun vil tage sutteflaske, så de sidste par dage har hun fået flaske morgen og aften. Men om dagen har vi en fin struktur og hun er en SUPER glad pige. Hun ruller begge veje, pludrer meget, er glad for at ligge på maven, tager tæerne i munden, og drejer hele vejen rundt om sin akse. Vi hygger os sammen, og leger og synger meget sammen. Så hun får rørt sig meget i løbet af dagen og aftenen, og så alligevel er hun vågen hele natten, - hjælp :-)
Jeg håber du kan give et par råd. Jeg har bestilt tid til lægen på fredag for igen at få tjekket ørerne, meeen aner snart ikke mine levende råd.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Sender dig de bedste hilsner fra Mette