Brev:
Afviser skemad
14. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Afviser skemad
Hej Helen.
Vores søn på 8 mdr afviser total alt, hvad der kommer med en ske eller gaffel. Han vil kun maddes med hånden, og tit vil han ikke en gang det. Håber sådan du kan hjælpe os....
Det startede så småt da han var seks måneder gammel, hvor han begyndte at afvise hans grønsagsmos. Vi valgte derfor at introducere rugbrødshapser, og det var han vild med. Han fik/får hans mos på rugbrødet sammen med andet smørbart pålæg. Han har altid været god til at smage nye ting, så længe det kommer på rugbrødet eller med en hånd.
Da han blev syv måneder gik der total ged i maden. Han afviste alt, hvad der kom med skeen: mos, frugtmos og grød. Der var en værre skrig og skrål til alle måltider pånær frokosten. Efter en snak med vores sundhedsplejerske, blev vi enige om at holde en pause med skeen. Derfor introducerede vi endnu mere mad i stykker - kød, kartofler, brød osv. Det faldt i herrens smag. Men til gengæld gik hans mave lidt i stå. Han fik brød morgen, frokost og eftermiddag. Tit fik han ikke noget til formiddag, da han faldt i søvn hjem fra børnehaven.
Vi holdt pause over julen og efter nytår tænkte jeg, at vi kunne begynde igen. Vi startede op med lidt frugtmos på skeen og det gik godt. Vi udvidede til havregrød og det gik godt et par dage, og så var der total ravnerok igen. Ikke tale om jeg må nærme ham med skeen. Jeg synes ellers vi har prøvet alt. V prøver at tage det afslappet. Han får en ske selv. Han får lov til at rode i grøden og være med, men der ryger ikke noget ned. Vi har også prøvet at lade far gør det, men resultatet er det samme. En dag endte det med at jeg med hånden gav ham halvlunken havregrød. Så nu holder vi pause igen. I stedet får han rugbrød til morgenmad, bolle om formiddagen, rugbrød til frokost, bolle om eftermiddagen og familiemad til aften.
Jeg er klar over, at noget måske handler om en spirende selvstændighed - at den lille herre selv gerne vil. Sådan var det også med storesøsteren, og jeg kan se, at jeg har skrevet et lignende brev til dig den gang ved samme alder. Men så vidt jeg husker, så ville hun gerne spise grød, men det var til de andre måltider, at den var gal. Derfor har vi også brugt alle de råd, du kom med den gang. Han får lov til selv at fange hapsene, kartofler, kød osv. Nogle gange er han dog stadig gal, når vi sætter os til bordet, selv om han får lov til at selv at styre det. Han skriger og skråler, og vi kan ikke greje, hvad det er han vil have. han får det samme mad som os, bare i små bidder og kun en enkelt eller to på tallerkenen af gangen. Vi kan ikke finde ud af, om han er træt, eller om det er spisesituatioene, der er træls i disse situationer, hvor han kører op. Nogle gange vil han gerne spise lidt senere, når der er faldet ro på, og han sidder på armen.
Når han selv spise, er det ikke så meget, der ryger ind, så derfor ville jeg meget gerne introducere godnatgrød, men hvordan dælen gør jeg lige det?
Måske hænger det også sammen med amningerne. Lige nu bliver han ammet 3-4 gange i døgnet. Han styrer det selv om natten. Nogle gange får han en gang, andre gange to. Det virker ikke som det gør den store forskel, om han har fået mælk en eller to gange om natten. I dag spise han et helt stykke rugbrød oven på to amninger. I går hvor det var havregrød, ville han ingenting have, selv om han kun var blevet ammet en gang. Til februar skal han i dagpleje og så forsvinder amningen midt på dagen af sig selv.
Sikke en lang smøre det blev, men alle frustrationerne skulle lige ud. Han er en meget aktiv og tilpas dreng med en mave som driller ham lidt. Hvad skal vi dog lige gøre? Er det i orden med alt det brød så længe vi varierer i brødtyperne? Hjælp!
Med venlig hilsen
Mindstemandens mor