Brev:
Vil ikke spise og sover dårligt
12. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Vil ikke spise og sover dårligt
Kære Helen,
Vi har den dejligste søn på 7 mdr, (født 3 uger før termin) problemet er bare, at han de sidste 4 uger ikke har villet spise grød eller mos af nogen art.
Vi startede med grød da han ca. var 5 mdr, det tog lidt tid før han forstod hvad det drejede sig om, men til sidst blev han rigtig glad for grød og spiste ca. ½ dl, 2 gange om dagen. Pludselig fra den ene dag til den anden nægter han at spise, han åbner munden for den første ske og måske den næste, men derefter er munden bare limet sammen og han bliver sur og tvær. Vi prøver at være positive omkring maden, og give han en agurk eller æble-ring som han kan sidde med i hånden. Det elsker han, han vil gerne gumle på alt.
Jeg ammer ham stadig men det er heller ikke uden besvær, da han er blevet meget bevidst om alt omkring han, har han frygtelig svært ved at koncentrere sig. Jeg må gå ind i soveværelset med gardinet trukket for og lyset dæmpet. Samtidig er jeg nødt til at få ham til at slappe af med sutten først, inden han vil tage brystet. Det kræver ofte 3 forsøg, men når han så er rolig spiser han fint. Han falder dog altid i søvn ved brystet og jeg ender med at putte ham sovende både om dagen og om aftenen.
Et andet problem vi så har fået er, at han våger hver halve/hele time om natten. Det startede for ca. 2 mdr siden. Fra han var 2 til 5 mdr sov han godt 8 til 10 timer hele natten uden vådt eller tørt, men så er det lige så stille gået ned af bakke siden.
Jeg har koblet hans seng til min om natten, fordi det er enormt hårdt at skal op og gå så mange gange om natten. Jeg er dog kommet i tvivl om det er den rigtige løsning. Vi har prøvet at putte ham på han eget værelse, men når jeg har været inde ved ham 5 gange orker jeg ikke mere.
Jeg har prøvet at få ham til at falde i søvn i hans egen seng og ikke ved brystet, det er heller ikke et problem, det tager ofte 20 min så sover han. Jeg er så bare i tvivl om han har fået mad nok, når han ikke vil spise om dagen. Vi er derfor startet på at give ham ca. 200 ml vælling kl. 19.30 og lidt bryst efterfølgende hvis han gider. Så sover han egentlig også fint fra ca. kl. 20 til 24. Enkelte gange skal han lige have sutten og så sover han videre.
Ca. kl. 24 vågner han selv og jeg ammer ham igen. Herefter starter problemet og han vågner hver halve/hele timer frem til kl. 6. Først kunne jeg bare give ham sutten og så sov han videre, men den går ikke mere. Han bliver hysterisk og jeg er nødt til at løfte ham op, jeg har prøvet at nusse ham og synge for ham, men han bliver bare mere irriteret. Jeg kan så få ham til at blive rolig i mine arme ved at vugge ham og her vil han godt tage sutten. Så kan jeg ligge ham igen, men en halv time senere sker det samme igen. Kl. 3 har jeg været i tvivl om det er sult (når han nu ikke vil spise om dagen) jeg har derfor prøvet at give ham bryst, så spiser han i 2 min og falder i søvn igen. Kl. 6 får han så mad igen, men heller ikke her virker han så frygtelig sulten.
Da jeg altid har ammet ham, er det desværre kun mig der dur til at give mad og putte. Prøver far at putte eller give mad får vi oftest en grædende baby.
Vi har snakket om at give far tjansen om natten, men han møder kl. 04.30 på arbejde, så den har vi ikke afprøvet endnu, da han ikke vil få meget søvn så.
Vores dag ser ca. således ud:
06.00 Ammes og sover lidt videre
07.30 til 08.00 servere lidt havregrød med sveske eller jordbær mos (vil kun spise 2 skeer)
09.00 til 09.30 ammes og puttes i barnevogn (kan mange gange sove 2 timer, men også her er han begyndt at vågne op)
12.00 får risgrød, fuldkornsgrød med frugtmos eller grønsagsmos (Vil heller ikke spise her)
13.00 til 13.30 ammes igen og puttes i barnevogn (Her kan han også sove ca. 2 timer, nogle gange når han er vågnet op efter en halv time, har jeg taget ham ind, men det får vi ikke noget godt ud af, så er han bare sur og tvær)
16.00 tilbydes lidt frugtmos, pærer eller banan og efterfølgende prøver jeg at amme ham. Det vil han slet ikke.
17.30 aftensmad grønsagsmos med lidt kød. )Han er sulten og oftes i dårligt humør, men vil ikke have mos, først her efterfølgende kan jeg få mælk i ham.)
19.00 vi leger og ligger med bar munse (denne tid elsker han)
19.30 vi får nattøj på og får en flaske vælling til at sove på, ammes lidt hvis lysten er der.
20.00 bliver vi puttet uden det store besvær, han falder dog oftest i søvn når jeg ammer ham.
23.00 til 24.00 vågner af sig selv og bliver ammet
Herefter starter vores natteroderi.
Jeg håber du kan guide os på rette spor, for det er svært at blive ved med at holde til, når ens guldklump hverken vil spise eller sove.
De kærligste hilsner
Sabrina