Svar: Spisning, spise selv
12. januar 2013
Alder:
13 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har nu, vil han kunne spise mad med fingrene og mad med gaffel - og det er vigtigt at du giver ham mulighed for det. Men han skal stadig have hjælp til skemaden - de fleste børn er omkring 16 måneder før de mestrer at spise med en ske.
Derfor er det vigtigt at du forsøger at variere din drengs indtag af mad, så han både tilbydes større stykker som han kan sidde med i hånden, bide af osv. Ligesom han skal tilbydes mindre stykker, som han kan spise med pincetgreb og med gaffel og så skal du naturligvis også stadig hjælpe ham med skemad.
Hvis han ikke rigtig er interesseret i rugbrødshapsere lige nu, så må du gere prøve med kvarte stykker rugbrød, som han kan bide af. Så han på den måde spiser mere rigtigt ligesom du selv og storebror. Det at sidde med et stykke mad i hånden kan godt gøre at han hellere vil spise end hvis han skal spise små hapsere.
Det vil også være rigtig godt at du giver ham forskellige kogte grøntsager, kogt pasta, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), stykker af pølse, hamburgerryg, fiskefilet, hårdkogt æg, rejer eller lignende, så han får forskellige stykker der både appellerer i form og farver og som pirrer til hans nysgerrighed og lyst til at smage, spise og spise selv.
Og så skal du naturligvis stadig sikre hans indtag ved at hjælpe med visse fødevarer, f.eks. mose kartofler med sovs, som du så giver ham og så lade ham selv prøve at gnave af en frikadelle. Får I lasagne eller lignende en aften, så vil det være naturligt at du skal hjælpe ham mere og det må du naturligvis gerne.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, som han kan spise selv og du kan evt. supplere med lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød i kvarte med forskelligt smørbart pålæg, som han selv kan bide af. Suppleres med pasta, stykker af grøntsager, kød, rejer eller lignende. Må også gerne få en varm middagsret. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, som han spiser selv og suppleres med tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende af dig. Vand af kop.
Aften: Familiemad, kød, fisk, grøntsager, kartofler, pasta, ris. bulgur osv. Der skal være mad i stykker som han spiser selv og mos du supplerer med på en ske eller gaffel. Vand eller letmælk af kop.
Puttes til natten med amning, flaske eller en kop lun mælk.
Det er vigtigt at han tilbydes mange små måltider dagen igennem. Hellere lidt og tit end få og store måltider. Så prøv at holde fokus på at det skal være hyggeligt at spise og at det er okay at du stadig hjælper ham lidt. Han skal både støttes i at spise selv, men skal stadig også mades med ske.
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske