Svar: Gnider sig i øjnene
11. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære nysgerrige forældre :)
At gnide sig i øjnene er et helt almindeligt træthedstegn hos både børn og voksne. Ligesom det at helt normalt at man f.eks. gaber, når man er træt og mange børn vil også hive sig i ørerne eller i håret eller nulre deres næse, når de er trætte.
Træthedstegn er gode, fordi de tydeligt signalerer at barnet har brug for at skulle sove og sender dermed et signal til jer forældre om, at I skal putte jeres barn. Et lille barn kan jo ikke sætte ord på, hvordan det har det og kan derfor ikke forklare om det er træt, sulten, glad, keder sig, har brug for tryghed ... eller hvad sindstemning barnet nu er i. Det kan kun signalere disse ting til jer ved at vise det med grimasser, fagter og gråd.
Når barnet eller vi voksne gnider os i øjnene, så er det sandsynligvis også fordi vi har brug for at lukke vores øjne. Vi bliver trætte i øjnene og vores øjne skal have et hvil.
Håber I kan bruge dette videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske