Svar: Flere spørgsmål om søvn - 8 mdr.
11. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Mie
Det lyder som om at jeres dreng har rigtig meget behov for jeres favn for at kunne overgive sig til søvnen og det lyder også som om at han ikke er helt parat til at sove, når I putter ham.
Der er flere muligheder. I kan prøve at lade ham sidde hos jer lidt længere tid, falde næsten i søvn, før han flyttes i seng, så han ikke er vågen men døsig, når han flyttes.
I kan prøve at ændre på hans puttetidspunkt, så han puttes lidt senere og måske derved er mere parat til at sove, når I putter ham. Det handler om at der kører et søvntog og at det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Det betyder at han f.eks. ikke vil kunne sove, hvis han puttes for tidligt - ligesom hvis man kommer for tidligt til toget, så venter man og venter man på at næste tog kommer. Og han vil modsat heller ikke kunne sove, hvis han puttes for sent, så er han også nødt til at vente på at næste tog kommer - og at vente er altid frustrerende. Man siger at søvntog og altså dermed paratheden til at overgive sig til søvnen kommer med 20 eller 40 minutters interval. Nogle gange kan det derfor være en god idé at vente på et andet tog og se om han så er mere parat ...
Det er her en god idé at forsøge at holde fast i en ensartet rytme hele dagen igennem. Det vil sige faste tidspunkter for mad, aktivitet og søvn. At starte dagen på samme tidspunkt hver morgen og at blive puttet til samme tid hver aften, har stor betydning for hans evne til at kunne overgive sig til søvnen.
Dagens aktiviteter, mad han indtager osv. har natuligt også betydning for hans evne til at sove og hans søvn - hans søvnkvalitet. Det hele hænger sammen.
Det kan være en idé at koble tremmesengen til jeres seng. Altså fjerne den ene side af tremmerne og sætte sengen sammen med jeres. I skal naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan være en måde at lære ham at sove i egen seng på, fordi I stadig kan være hos ham, give ham tæt kontakt og nærhed, lade ham mærke at I er der helt tæt på.
Det kan være en idé at lade ham falde i søvn i jeres seng. At mor ammer ham, lader ham blive ammet og falde fuldstændig til ro, slippe brystet lige der, hvor han smiler, triller om på siden og sover. Og så enten flytte ham i seng lige der, eller i stedet lade ham blive i jeres seng, amme ham sen aften og først flytte ham til egen seng der. Det at give ham den ekstra nærhed og fysiske kontakt på denne måde kan godt gøre at han så kan sove for sig selv i egen seng fra midnat.
En flaske som I har forsøgt at kan være en god idé fordi flasken kan gives af far. En anden mulighed er naturligt lun mælk af en kop. Dette kræver dog at han er vågen og ikke døsig og kan derfor være sværere at føre ind i ritualet med den alder han har. Men det kan forsøges. Sammen med dette skal han så stadig have nærhed og fysisk kontakt og I kan prøve med beroligende ord og en stille sang. Nogle gange kan det også hjælpe med en musikuro, spilledåse eller lignende, som tændes hver aften og på den måde giver genkendelighed.
Det kan være en god idé at give ham et bad og en godnatgrød. Det er her vigtigt at badet ligger 1-1 ½ time før han puttes, hvis det skal have effekt. Det betyder at hvis han f.eks. får aftensmad kl 18 så kan ha komme i bad kl 18.30, få godnatgrød kl 19.45 og blive puttet kl ca 20 ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske