Svar: Vil ikke have tøjet af og lidt af en natteravn
11. januar 2013
Alder:
20 mdr.
Kære I
Tak for dit brev :)
Netop i 18-20 måneders alderen oplever mange forældre at der sker ændringer med barnets søvn. Din datter begynder nu at have mere farefornemmelse, altså en forståelse for at verden kan være mere farlig. Hun skubber f.eks. den høje stol foran sig hen til bordet, klatrer op og finder ud af at hun ikke kan komme ned igen. Hun går og løber hurtigere nu, oplever at falde og slå sig. Hun møder også mere og mere modstand i løbet af dagen. Det er modstand fra dig og andre voksne, der siger mere og mere "nej" og hindrer hende i ting hun gerne vil, ligesom hun også møder modstand fra andre børn, der skubber, tager legetøj fra hende osv. f.eks. når I er på legepladsen eller andre steder :)
Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når hun sover og derfor vil børn i denne alder ofte sove dårligt. De kan vågne med gråd, virke til næsten at have mareridt og ligger ofte også meget uroligt. De har svært ved at sove længere og mere sammenhængende og roligt, sover kortere, vågner op og er kede af det. Og de har ofte også rigtig svært ved at overgive sig til søvnen, det er rigtig svært at koble fra overfor dagen og alle oplevelserne, give slip og overgive sig til søvnen ...
Og dette kan sagtens både påvirke søvnen om dagen og om natten. og det er her rigtig fint at du forsøger at holde en nogenlunde fast rytme, så hun står op til samme tid hver dag og også bliver puttet til samme tid hver aften.
Når hun vågner om dagen og bliver ked af det, så kan det godt være fordi hun vågner af dyb søvn. Altså at hun måske vågner før hun helt er parat til at vågne. Og det kan være en rigtig god idé at du lader hende vågne stille og roligt op. Måske skal du lade hende beholde huen, trøje og vanter på lidt længere tid, før du tager det af hende ...
Det kan også være at hun reagerer fordi hun føler at du overtager noget og gør noget for hende, hvor hun selv vil bestemme. Hun har jo også en alder, hvor hun lige nu viser mere og mere egen vilje. Så måske kan det hjælpe at lade hende være med til at tage tøjet af - at du direkte opfordrer hende "kan du tage huen af, skat?" eller lignende, så hun ikke føler at du bestemmer, men så hun føler sig mere medinddraget.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske