Svar: Søvn om dagen (og natten) 11 mdr.
10. januar 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er ganske rigtigt at din drengs rytme om dagen godt kan spille ind på nattesøvnen, for når han sover en meget lang formiddagslur, så er der en risiko for at middagslurenluren kommer til at ligge så sent, at den påvirker nattesøvnen. Dette sker især, hvis den kommer til at ligge efter kl 16 og det lyder som om at det ikke er tilfældet hos jer.
Samtidig tænker jeg at han lige nu er igang med indkøring i vuggestue og at I derfor er nødt til at lade ham sove, når han viser behov. Og ja - det kan så give lidt natlige udfordringer, men samtidig er det også vigtigt at han får sin dagssøvn, for netop at bearbejde nogle af alle de nye oplevelser, som han får.
I takt med at han vænner sig til vuggestuen, de nye børn, voksne, rutiner og også bliver ældre, så vil han sandsynligvis ændre rytme og hvis ikke han gør det af sig selv, så vil han lettere kunne tåle at I hjælper ham - men lige nu skal han som sagt have lov til at sove som han gør.
Han vil naturligt drømme ekstra meget. For alt hvad han oplever om dagen, alle stimuli han får skal bearbejdes i drømme og derfor vil han naturligt sove uroligt. Han vil kune klynke og græde i søvne, han vil også kunne grine og han vil naturligt også ofte sove motorisk meget uroligt, få sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra og hvor han har behov for at mærke en beroligende hånd, for netop at ligge stille.
Og også her spiller alder og udvikling ind. Han er stadig så lille at han ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer. Han ved ikke, hvor du går hen, når du går fra ham og han kan ikke forholde sig til tid, så han ved derfor ikke om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer. Og netop adskillelsen fra dig er svær og særligt nu, hvor han jo oplever adskillelse i løbet af dagen. Derfor er det helt naturligt at han søger dig ekstra meget om natten. Han har brug for at ligge tæt på dig, brug for din nærhed og fysiske kontakt, brug for at mærke at han ikke er forladt og alene, men at I stadig er der for ham. Jeg plejer at sige at han skal have sit mor-depot fyldt op, netop for at han har noget at tære af, når I er adskilt i løbet af dagen :)
Du spørger om han skal have mere mad og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret af ris, pasta, kartofler, stykker af kød, grøntsager .. eller varm middagsmad bestående af samme fødevarer. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag (hvis middagsluren ligger sent kan eftermiddagsmåltidet evt. serveres før middagsluren - eller deles i to, så han får to små måltider, lidt før og lidt igen, når han vågner): ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften: Familiemad, kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand eller mælk af kop.
Godnatgrød indgår som del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten.
Sen aften: Evt flaske og stille og roligt trappes denne ud, så han får mindre og mindre mælk og tilsidst helt kan undvære den ... Hvis han kan undvære den allerede nu er det fint :)
Der er som du ser behov for mange små måltider dagen igennem :)
Det lyder for mig som om at I lige nu er nødt til at se tiden lidt an og laden tiden arbejde lidt for jer - netop fordi hans hverdag er så ny som den er, så er det vigtigt at han får sin dagssøvn og får lov til at flekse sin rytme. Om en måneds tid eller to vil han måske selv begynde at ændre rytme og ellers kan I godt samarbejde med vuggestuen om at skabe en rytme, hvor han sover kortere formiddagslur og lidt længere middagslur - eller måske to lige lange lure i stedet så han f.eks sover 1 ½ time formiddag og 1 ½ time til middag ... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske