Svar: Nattesøvn - 15 mdr.
9. januar 2013
Alder:
15 mdr.
Kære desperat trætte mor
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Du spørger "kan hans søvn være ødelagt fra starten?" og jeg tænker her at den rytme, de rutiner og vaner I har haft de sidste 15 måneder naturligt spiller ind på, hvordan han sover nu. han har haft problemer med kighoste og er af den grund vågnet mange gange om natten, han har måske haft ondt og er blevet vækket af smerter og det i sig selv giver en erfaring med om afbrudt søvn.
Han lyder også til at have været afhængig af bryst/flaske for at kunne sove og for at komme fra et søvnstadie til et andet. Han lyder altså til at have haft det jeg kalder for søvnassociationsproblemer. Men det lyder også som om at I stille og roligt er ved at komme væk fra dette og at det således lysner forude.
Det der er vigtigt er, at I nu får skabt nogle rutiner, som er gode i forhold til den alder og udvikling han lige nu går igennem. Og det betyder at flasken skal væk. Han bør trappes ud af sin flaske og jeg synes faktisk ikke at han skal have letmælk af flasken. han kan få letmælk af en kop, som en del af hans putteritual og når han har lært at sove uden at få flaske, så kan mælken af kop gives sammen med en godnatgrød og han kan få børstet tænder og komme i seng derefter.
Det er helt naturligt at han ikke har ville bruge sutteklud eller bamse før nu - de fleste børn er mellem 12-18 måneder før de bevidst tager en sådan til sig og derfor er det først nu, at I kan arbejde rigtigt på at introducere dette. Med hensyn til sutteklud, så er det fint, hvis han selv finder den og putter sig med den. Er der en sut på, så skal han selv komme den i munden. Han har mange sutter og I skal være meget opmærksomme på at han selv skal styre behovet for disse. Det er vigtigt at I ikke lærer ham at I giver ham sutten hver gang han vågner og har brug for den om natten, for så kan det være derfor han våger så tit .. han kan godt have det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Med den alder jeres dreng har, så an det være en rigtig god idé at I begynder at lege lidt gemmeleg i løbet af dagen. Det kan være med til at lære ham, at I stadig er der, selvom I er ude af syne. De fleste børn vil omkring 16 måneders alderen begynde at få denne forståelse,- at man ikke forsvinder for evigt, selvom man går - og jeres dreng er derfor stadig ikke helt gammel nok til at vide, at I ikke går fra ham, når I går. Derfor vil han lige nu godt kunne opleves ekstra tryghedssøgende og pylret og at han kan reagere voldsomt, hvis han fornemmer at I går fra ham.
Jeg vil foreslå at I indfører et putteritual hvor han får et aftenbad, får en godnatgrød, en kop mælk, sidder på skødet og får læst historie (til at begynde med sammen med lun mælk af kop) og kommer over i seng. I bliver der, læser lidt videre, synger for ham, holder ham lidt i hånden osv. så han mærker at I er der og prioriterer at være hos ham. Når børn klynger sig til de voksne, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Og det lyder som om at I lige nu skal blive siddende hos ham. Han sover i egen seng, lærer at falde i søvn i egen seng og føle sig fuldstændig tryg ved dette "Mor er lige her, sove nu, nat nat" og berolige ham så han slapper helt af.
Aftenrytmen med bad, godnatgrød osv. skulle også meget gerne hjælpe ham til en roligere og bedre søvn.
Du spørger om der kan være andre fysiske grunde til at han ikke sover om natten og ja - der kan være flere. Han kan have øreproblemer, han kan have problemer med hævede polypper og mandler, han kan have astmatisk bronkitis, han kan have blærebetændelse, han kan have ondt for tænder, være forkølet eller andet...
Han kan også have problemer med at sove sammehængende fordi han aldrig har lært det eller fordi kroppen husker - hvis han på grund af smerter eller dårlige vaner har lært at få afbrudt sin søvn, så tager det rigtig lang tid at få indlejret en ny erfaring.
Og så kan det handle om alder og udvikling. Børn vil naturligt i de perioder hvor de udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt sove dårligt. De vil drømme ekstra meget, de vil også have en motorisk stor uro og virke rastløse under søvn. Hverdagen, oplevelserne, alt hvad der sker omkring barnet og i barnet vil naturligt påvirke søvnen.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske