Svar: Triller kun til højre, og det at kravle
23. juli 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Du har fuldstændig ret i at det lyder som om din søn er rigtig godt med motorisk og jeg tror bestemt ikke at han bliver "skæv". Der sker dog aldrig noget ved at du hjælper ham lidt på vej, så han får trillet til begge sider, men mon ikke det hurtigt kommer.
Før barnet begynder at kravle vil det ofte krybe baglæns, hvilket giver meget frustration, men tilgengæld dobbelt glæde, når det endelig lykkes at komme den rigtige vej.
Din dreng vil også i en periode rokke frem og tilbage på alle fire, hvor øvelsen er at overføre vægten fra arm til ben og modsat. Også når barnet kravler vil det i begyndelsen kravle baglæns. Men det at blive gal er også med til at barnet lærer.
Hvor hurtigt din dreng begynder at kravle afhænger også af, hvor god han er til at sidde og om hans arme kan bære. De fleste børn kravler når de er imellem 9-12 mdr. men der er også nogle der gør det tidligere.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske