Svar: Urolig søvn og nægter at spise
8. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Sidse
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din datter og de første måneder af hendes trods alt korte liv ... Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeg kan godt fornemme at du hele vejen igennem har været meget opmærksom på hendes vægt og det giver dig naturligt en god ro at vide at hun ligger godt på kurven nu og vokser som hun skal. Det er også rigtig dejligt. Men hun har en alder nu, hvor du skal tro på at hun ikke længere skal have alle de flasker og det er faktisk vigtigt at du får skruet hendes indtag af mælk betydeligt ned. Lige nu får hun for meget mælk og det påvirker naturligt også hendes indtag af rigtig mad.
Jeg er helt med på at hun ikke må få komælk og komælksprodukter, hvis hun har mælkeallergi - men stadig bør hun ikke få mere end 3 flasker i døgnet, med den alder hun har. Jeg vil anbefale at de 3 flasker ligger inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder altså at det er flasken om formiddagen som hun skal væk.
Det betyder også at hun nu skal lære at sove uden at få flaske først - og det er næste udfordring I har. For det lyder som om at hun forbinder sin flaske med det at skulle falde i søvn og det kan faktisk også være en årsag til at hun sover så uroligt - at hun er afhængig af flasken for at kunne falde i søvn og for at komme fra et søvnstadie til et andet. Ved at lære hende at sove uden flaske om formiddagen kan du stille og roligt vænne hende til ikke at falde i søvn med flasken - og få disse rutiner overført til resten af dagen, aften og nat.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9-9.30
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost, suppleres med rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Må også meget gerne suppleres med godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende, som hun selv kan sidde med og øve sig i at spise. Vand af kop.
Flaske ca 150 ml og puttes til middagslur kl 13.03-14 som nu.
Eftermiddag 16-16.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv. Må også meget gerne få lidt frugtmos. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), risretter som boller i karry, ris med rødspætte, sursødsovs eller lignende. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Frikadellen kan gives i stykker og hun kan selv prøve at spise dette og kartofler med sovs moses og det hjælpes hun til at spise af jer. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet. Det kan være havregrød, mysligrød, flerkornsgrød. Vand af kop.
Flaske med mme eller vælling og puttes til natten - får ca 200 ml.
Sen aften 23-24: Flaske med mme, får ca 200 ml og sover herefter videre.
Det er vigtigt at hun får mange små måltider dagen igennem og det er vigtigt at mængden af mælk nu skrues ned - både antallet af flasker og også mængden i hver flaske. Hun bør ikke få mere end de ca 550 ml som jeg har skitseret i min plan.
Det er vigtigt at I ikke går op i hvor store mænger skemad hun spiser - lidt har også ret og lidt og tit er bedre end få og store måltider. Det er altså bedre at hun spiser ½ - ¾ dl grød eller mos lige nu, får lidt i hånden at gumle på og nyder det at spise end at hun slet ikke spiser eller forbinder det at spise med noget som ikke er rart.
Det er vigtigt at hun ikke længere falder i søvn med sin flaske i munden. Det er vigtigt at hun får mælken/flasken, men at I fjerner den lige der, hvor hun smiler til jer, triller om på siden og falder i søvn. Hvis hun er afhængig af sin flaske, for at kunne sove, så vil hun vågne hver time og vil ikke kunne sove uden den.
Det samme gælder sutten og det lyder faktisk som om at hun også har det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Du fortæller at du ofte skal give hende sutten om natten - og det er ikke nogen god vane. Når hun sover, så slappes alle muskler i kroppen og sutten falder ud. Når hun skifter mellem de forskellige søvnstadier, så registrerer hun at alt var, som da hun faldt i søvn og registrerer her at sutten mangler. Hvis hun her har lært at klynke og at du så kommer og troligt putter sutten i munden på hende, så vil hun godt kunne gøre dette hver time hele natten igennem - og det har ingen af jer glæde af. Hun har ligeså meget brug for sammenhængende søvn, som du har. Derfor skal hun nu også lære at sove uden at have sut i munden hele tiden, men netop kunne falde i søvn med din nærhed, din varme, tryghed og den ro du naturligt giver hende, fordi du er der, lader hende mærke dig, du hjælper hende med stillingskift, beroligende ord osv.
Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske