Svar: Kan man rykke sengetiden?
8. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Du kan godt ændre lidt på din datters søvnrytme og det er her vigtigt at starte om morgenen. Det er her en fordel at du selv er A-menneske, for så står du nok selv forholdsvist tidligt op ....:)
Du skriver at hun "står op allerede ved 8.30 tiden. Nogle gange tager jeg kampen og får hende til at sove videre til 9.30-10 men det er med skrig og skrål" og jeg tænker at det netop er vigtigt at starte dagen tidligt. For på den måde vil hun naturligt sove sine lure tidligere dagen igennem og dermed også gå tidligere i seng.
Du fortæller også at hun om aftenen ofte tager en ekstra lur omkring kl 20 og jeg tænker at denne lur så vidt muligt bør springes helt over. Måske kan du, ved at gå en tur med hende eller ved at lægge sig med hende midt på dagen, få hende til at sove bare ½ times længere middagslur, hvorved hun kommer ind i en rytme, hvor hun kan sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en længere middagslur og så en powernap sidst på eftermiddagen og dermed putning omkring kl 20.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 8: Tilbydes ½ dl grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl ca 9.30, sover her måske 1 ½ time.
Frokost 11.30-12: Tilbydes ½ dl. grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13. Tidspunktet afhænger lidt af hvor lang en formiddagslur hun tager. Må her gerne sove 2 ½ - 3 timer, hvis hun kan. Evt. ved at du lægger dig med hende i dobbeltsengen eller går en lang tur med barnevognen.
Eftermiddag 17: Ammes
Powernapper ca ½-1 times tid.
Aften 18-18.30: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten mellem 20-21. Tidspunktet afhænger af hvor sent hun sover sin 3. lur
Sen aften 24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster.
Midt nat 03: Evt. amning ...
Som du kan se af denne plan, så kan det altså være en god idé at I arbejder på at lade dagen starte tidligere, så hun får morgengrød senest kl 8. På den måde vil hendes søvn om dagen ikke blive så sen og hendes puttetidspunkt dermed også tidligere.
Du skal naturligvis vække hende så blidt og kærligt som muligt, så det ikke er for overvældende for hende at komme tidligere op. De første dage kan det være nødvendigt at vække hende tidligere og tidligere dag for dag, så du ikke fra dag ét fjerner en time eller mere fra hendes søvn, men måske kun fjerner med 15 minutter af gangen. På den måde kan du lave en stille og rolig ændring som hun også selv kan følge med i uden at blive overtræt og dermed alt for ked af det :)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske