Brev:
Vågner hver 2. time natten igennem
8. januar 2013
Alder:
6 mdr.
Vågner hver 2. time natten igennem
Hej Helen.
Vi er blevet velsignet med en dreng, på snart 7 mdr., der gennem hele sit liv mildest talt ikke har sovet særligt længe ad gangen mellem sine opvågninger - det gælder for såvel lure om dagen som for nattesøvnen! Og det er i den forbindelse, at jeg i høj grad har brug for din vejledning, så vores dreng kan få en bedre nattesøvn (samt hans mor og far!).
Jeg oplever, at han har tillært sig nogle rigtige uheldige søvnvaner og søvnassociationer, der i høj grad bunder i, at han led af maveonde fra han var tre uger til han blev ca. 3,5 mdr. Der forsvandt smerterne, men de uheldige søvnvaner forblev!
Du får lige noget fakta på vores dreng, hans søvn- og spisevaner og hans forældres håndtering heraf!
Vores dreng, der blev forløst ved akut kejsersnit, var meget ked af det de første 3,5 mdr. Af sit liv. Vi oplevede, at det bundede i mavesmerter, da han lavede tydelige tegn herpå. Jeg oplever ikke, at det var kolik, men måske alligevel en mild grad. Han brugte og bruger fortsat ikke sut (selvom vi ihærdigt har forsøgt at fortsætte med at "træne" sut), og han kom til brystet meget ofte for at blive trøstet. Det vil sige, at han spiste minimum hver anden time, hvilket jeg heller ikke tror var optimalt for det lille mave-/tarmsystem, men det var det eneste der kunne trøste!
Han var meget svær at putte såvel om dagen som til natten. Han har grædt og grædt, og vi har vugget, taget ham op, lagt ned igen osv. Han vågnede ofte af sine dagslure efter 30-40 min., og havde svært ved at finde videre i søvnen uden hjælp. Så fik han muligvis en tår mælk mere og kunne måske sove videre eller vi gik en tur, hvis der var overskud på kontoen til det. Om natten har han næsten altid haft mellem 4 og 8 opvågninger gennem hele sit liv.
Fra han var ca. 4 mdr. begyndte han at sove fra 19-20 tiden frem til mellem 23 og 1 tiden uden opvågninger. Derefter hed det hver 2. time cirka. Ved opvågningerne reagerer han ved først at ligge og "pylre" lidt, men hvis ikke han tages op efter kort tid, max få minutter, udvikler det sig altid til gråd, som ekskalerer hvis ikke han lægges til brystet.
Da han rundede de 5 mdr., gik han fra at vågne 4-6 gange om natten til pludselig 1-4 gange. Det var himlen, og jeg troede, nu vendte det hele. Jeg oplevede desuden, at han nu for alvor var sulten om natten, når han vågnede. Men, det var blot for 4 nætter cirka, så vendte han tilbage til det gamle mønster. 4 uger efter begyndte han på en masse natteroderi; var vågen mellem 1-2 timer om natten, hvor han var utrøstelig og ikke kunne sove, og havde deruover igen mellem 4-6 opvågninger, hvor han kom til brystet. Vi opdagede kort efter, at han havde fået to tænder!
Efter jul blev han syg med løbende næse og halsproblemer. Det har stået på i 2-3 uger, og han har været meget pjevset om natten. Vi kan høre, at han har noget på halsen, som han vågner af, og bliver ked af. Han har derfor fået bryst ved næsten alle opvågninger, da vi ikke har kunnet trøste på andre måder.
Faren har haft fri i tre uger, mens det har stået på tænder og sygdom, så jeg har fået lov til at sove længe om morgenen, og har på den måde lige kunnet holde skruen i vandet! Vi havde håbet på at kunne bruge en uge, nu hvor faren havde fri fra arbejde, på at "afvende" vores dreng fra brystet, så mange gange om natten. Så planen var, at faren skulle have taget nattevagten, når det handlede om trøst og ikke sult. Men da sygdom ramte den bette, røg den plan i vasken! Og nu er vi tilbage i den gamle rille med ca. 6 opvågninger pr. nat, og det magter jeg ikke længere. Jeg vil ikke længere være tilgængelig med "fri natbar" - det magter jeg og har jeg ikke overskud til mere!
Hvad kan vi gøre? Kan vi sætte nogle grænser for, hvornår vores dreng må komme til brystet om natten, og hvornår han skal trøstes istedet? Kan vi fx sige, at der skal gå mellem 3 og 5 timer mellem nattemåltiderne? Hvad er realistisk, når han har været vant til at komme meget til brystet? Far vil gerne mere på banen om natten, men han har en lang transporttid til arbejde, og kører kl 6 om morgenen, så han har ikke mod på at være alt for træt til den lange køretur! Og det er vel uholdbart, at det kun er i weekenderne, at far har nattevagten. Det tror jeg ikke vores dreng kan finde rede i!
Hans natterytme og dagsplan ser cirka således ud:
Vågner ved 5.30-6 tiden. Forsøger med amning, men ofte vil han ikke sove længere.
Får grød til morgenmad og amning inden putning ved 8 tiden. Sover 1-1.5 time.
Får frugtmos om formiddagen og amning inden putning til næste lur ca. 11-11.30. Sover igen ca. 1,5 time.
Får mos ved opvågning.
Sover normalvis en eftermiddagslur på 1-1,5 time.
Får mos ca. 17.30
Flaske ved far ved 18.30-19 tiden og far putter derefter.
Han skal lige ssshhes lidt på et par gange, men plejer at falde i søvn efter 15 min i egen seng, men i vores soveværelse. (Vi bor i 2værelseslejlighed).
Han vågner herefter og kommer til brystet:
22.30
00.30
02.30
04.30
05.30-6.00
Står op...
Han har længe (undtagen her ved sygdom) været fuld tilfreds med at far giver flaske om aftenen og far putter. Han får en putteklud om aftenen, når han skal sove.
Han er om dagen en glad dreng, men det er selvfølgelig tydeligt, at han ikke holder sig frisk så længe, når han sover meget afbrudt om natten og korte lure om dagen.
Ååh hvad kan vi gøre for at han får mere kvalitet i sin nattesøvn og jeg også får. Jeg vil gerne kvitte de mange natteamninger... Hvordan kunne en plan for det evt. se ud?! Jeg er klar over, at det ikke bare kan gøres på få dage, siden de mange opvågninger har stået på det meste af hans liv og dermed nærmest er inkorporeret i ham! Jeg skal tilbage på arbejdsmarkedet midt i februar, og faren har defra 2 måneders barsel.
Jeg håber du har fået de informationer, du har behov for, for at kunne komme vejlede os.
Mange hilsner Sara