Svar: Spisning 6 måneder
8. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt at finde balancen mellem at give både skemad nok og mælk nok. Det er vigtigt at jeres dreng får flere og flere forskellige fødevarer og stille og roligt kommer igang med mere og mere mad, men samtidig er det vigtigt at hans behov for mælk og dermed væske stadig stilles.
De fleste børn vil i jeres drengs alder have behov for ca 800-1000 mælk mælk i døgnet ved siden af deres skemad. Omkring 6 måneders alderen kan ofte gives 3 måltider skemad dagligt og netop i 6 måneders alderen er det tid til at introducere nye fødevarer.
Det er bedre at give "lidt og tit" end "få og store" portioner - det gælder faktisk både skemad og flaske. Det er således bedre at give ham f.eks. ¾ dl skemad 2 gange dagligt end 1 ½ dl. en gang dagligt, selvom mængden er den samme. Ligesom det er bedre at give ham lidt flere flasker fordelt over døgnet, end at give ham meget store mængder mælk på en gang. Du skriver at I nogle gange giver ham 270 ml og det synes jeg lyder af meget ... Måske har han et stort suttebehov og kan nøjes med måske 200-230 ml og derefter en sut :)
I 6 måneders alderen kan han få alle typer grød, det er havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Det kan være hjemmelavet eller købt grød og du kan mikse forskellige typer af mel og flager for at variere så meget som muligt. Han må i 6 måneders alderen også gerne begynde at få mad i hånden som han kan sidde med og sutte på, opbløde med spyt og suge saften ud af. Det vil styrke ham mundmotorisk og da mange børn også ofte får tænder i denne alder, vil det også være dejligt med lidt at gumle på på de ømme gummer :)
Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det betyder at det kun bør udgøre 1/10 af portionen og laver du f.eks. en kartoffel-sellerisuppe, hvor selleri udgør en større del, så bør der gå 14 dage inden han får det igen.
I 6 måneders alderen begyndes også med lidt kød eller fisk. Du kan f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give ham det ned i mosen, ligesom sovs også er godt til at give smag. Hvis I skal have en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, og det er krydret med løg, timian, oregano eller lignende milde krydderier, så må han faktisk gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos.
I takt med at din dreng begynder at spise mere skemad, så vil hans indtag af mælk naturligt nedsættes. Han har stadig brug for at få sine flasker, men hvor han nogle gange måske drikker 200ml mælk, så vil han nu begynde at drikke måske 150 ml af gangen, fordi han har fået grød eller mos forinden. Han vil altså skulle have samme antal flasker, som han hidtil har fået, men mængden i hver flaske vil sandsynligvis hos jer skulle nedsættes stille og roligt. Og når han så bliver 7 måneder, så vil han kunne få færre flasker i løbet af døgnet og hans indtag af skemad vil fylde mere.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 6 måneder, der sikrer både mad og mælk nok og som samtidig tager hensyn til dine angivne tider, vil se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover måske lidt videre - netop fordi han får mælk om morgenen kan han måske sove lidt længere og hans lur i løbet af dagen vil således også rykke sig lidt ... måske, bare en tanke:)
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til første lur ca 8.30-9
Alt efter hvor lang luren er, kan han om formiddagen få lidt frugtmos og frisk frugt i hånden at gumle på, når han vågner. Eller han kan få frokost, når han vågner.
Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 12-12.30.
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på. Og får også her en flaske
Sover powernap
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 23-24: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne. Sover herefter til næste morgen tidlig uden yderligere mælk.
Hvis I skønner at han og I trives bedre med en rytme, hvor han sover sit længste søvnstræk mellem kl 19 og 02, i stedet for mellem 23.0 og 05, så er det helt okay. Han må gerne sove længst tid om aftenen. Men hvis I skønner at det kunne være dejligt at han sov fra midnat og frem, så kunne det være en idé at prøve med en flaske sen aften inden I selv går i seng ...
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad", i den finder du opskrifter, dagsplaner osv. fra nu og til din dreng er 18 måneder gammel :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske