Svar: Sværere at få til at sove og spise
8. januar 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at jeres lille pige lige nu befinder sig i et udviklingsspring, hvor hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og dette påvirker naturligt både hendes søvn og hendes appetit.
Rigtig mange børn vil omkring 12 ugers alderen have det der kaldes appetitspring. Det handler om at de fysisk er ved at være så store, at de har behov for mere mad. Derfor søger de brystet hyppigt, fordi det er sådan, at jo hyppigere de spiser, jo mere mælk produceres der. Det giver derfor mere mælk at amme hver 2 time i stedet for at amme hver 4 time.
Det giver også mere mælk at amme om natten, fordi du der producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Derfor vil børn der søger at øge deres mælkeindtag også ofte søge brystet ekstra hyppigt om natten, fordi de på den måde får produktionen sat op.
Det kan være en rigtig god idé at du ammer 2 gange mellem hver lur, så hun får mælk når hun vågner af en lur og få mælke ingen inden du putter til næste lur. Ved at amme fra begge bryster mellem hver lur, kan du sætte din mælkeproduktion op og hendes søvn kan blive bedre og hendes behov for at søge brystet helt så hyppigt om natten nedsættes.
Det er helt fint, at du supplerer med en flaske. Det lyder som om at hun har brug for den ekstra mælk og at det har haft effekt. Det du skal være opmærksom på er, at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du naturligt selv producerer. Netop fordi din produktion er afhængig af at hun dier hos dig, så hvis nogle amninger erstattes af flaske, så ved din krop ikke at hun har behov for den ekstra mælk.
Det kan derfor være en god ide at du prøver at lægge hende til brystet først og når hun har diet hos dig, så kan du derefter supplere med en flaske. På den måde får du stimuleret til lidt ekstra mælk og får vist din krop at der stadig er behov for mælken og du får også givet hende det ekstra, som hun måske har brug for, for derefter at kunne sove godt igen.
Hos jer kan det sagtens være at du allerede har fået sat din mælkemængde op og at hun af den grund ikke altid behøver flasken og det er helt fint, at hun nogle gange afviser den eller kun drikker 60 ml, fordi hun så har fået nok hos dig. Når man både ammer og giver flaske, så ved man jo aldrig helt hvor meget barnet præcist får og det kan være lidt svært og lidt forvirrende. Det bedste du kan gøre er dog at tilbyde bryst eller flaske og så gå ud fra at hun tager imod, hvis hun har behov for det.
Hvis du trives med at give flaske, så må du naturligvis også gerne supplere hende ekstra med dette i løbet af dagen. Velvidende at flasken så naturligt stille og roligt vil tage mere og mere over ...
Hun har også en alder lige nu, hvor hun naturligt godt kan begynde at lade sig forstyrre, når hun skal spise og hvor hun skal hjælpes med at holde fokus. F.eks. ved at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen, at du giver hende flaske imens hun ligger i sin barnevogn eller i sengen ved siden af dig. Hun har brug for nærhed og tæt fysisk kontakt, men kan også have brug for at falde i søvn uden at være i din favn og uden at skulle igennem det skift der er mellem favn og seng. Det kan hjælpe hende til at overgive sig til søvnen, hvis hun kan få lov til at falde i søvn der, hvor hun får mælk ...
Hun opfatter rigtig meget af hvad der sker omkring hende, hun opfatter rummet hun er i, begynder at skelne imellem om I er hjemme eller et andet sted og alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når hun sover. Det bliver det når hun drømmer og derfor kan hun også lige nu græde, småklynke, sove meget uroligt. Ikke fordi hun nødvendigvis skal have brystet, men fordi hun drømmer meget og det at sutte virker beroligende. Prøv dog om du med hænder og kærtegn også kan hjælpe hende videre i søvnen uden at du behøver amme hende hele tiden - igen en balance mellem at hun skal have lov til at øge sit behov for mælk, men også skal lære at sove et lidt længere stræk (4 timer) uden at få mælk ...
At hun græder lidt sidst på dagen og har svært ved at overgive sig til søvnen og svært ved at finde ro hænger netop også sammen med den udvikling hun går igennem lige nu. Hun bliver let overtræt og det er helt okay :)
Jeg synes hun er for lille at vække. Hun skal have lov til at sove, når hun sover og hun vågner som udgangspunkt, når hun ikke behøver sove mere. Når dette er sagt så er det dog en god idé at hun om dagen ikke sover mere end 4 timer i træk - der bør i dagtimerne ikke gå mere end 4 timer imellem hendes måltider. Så er det bedre at hun sover 4 timer eller lidt mere om natten ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - læs gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske