Svar: Vågner kl. 5.
7. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev :)
Netop med den alder din datter har nu, så vil der ske ændringer i hendes søvn. Og det er sandsynligvis dette du nu kan mærke.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer. Men hos små børn er søvnen anderledes sammensat. Det spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn.
Netop når børn omkring 4 måneder, så begynder søvnen at være inddelt i flere stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Din datter har altså en alder lige nu, hvor hendes søvn stille og roligt begynder at indeholde flere stadier, flere niveauer og det betyder at hun kan have svært ved at skifte mellen et søvnstadie til et andet. Hun vågner måske op efter at have sovet f.eks. 45 minutter, fordi hun der skifter søvnstadie og hun kan have behov for at blive hjulpet videre i søvnen. Nogle gange kan det være en rigtig god idé at stå parat med en beroligende hånd, vugge hende lidt, trille hende lidt i barnevognen eller måske give hende lidt mælk for på den måde at lulle hende videre i søvnen - for hun har brug for søvnen, det er ikke meningen at hun skal vågne op :)
Hun har også en alder nu, hvor hun er meget mere opmærksom på verden og opmærksom på, hvad der sker omkring hende. Hun skelner tydeligt imellem om I er hjemme eller ude, om hun er i din favn eller hos en fremmede og hun har lagt mere rumfornemmelse. Hun lægger mærke til om far kommer ind i stuen, når du sidder med hende, hun kikker efter ham, når han sidder på den anden side af bordet, hun smiler bevidst, begynder at kluk-le, hun følger rigtig meget med - og derfor begynder hun nu også at registrerer lyde omkring sig og hvad der sker omkring hende på en anden måde. Det er derfor helt normalt at du nu kan se en reaktion hos hende, når du f.eks. taber en blyant eller der kommer en ind af døren. Og det er vigtigt at du her fortæller hvad det er, at du taler med hende stille og roligt, ser på hende, lader hende spejle sig i dig. For hun bruger dig netop som et spejl, så når hun bliver forskrækket, så vil hun kikke på dig, afkode, hvordan virker min mor og jo mere rolig du virker, jo mere rolig vil hun naturligt også være.
Du kan med fordel læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)
Den udvikling hun går igennem lige nu, alt hvad hun oplever, alle de ekstra stimuli hun får, skal bearbejdes når hun sover og derfor vil hun naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Hun kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom hun også nogle gange kan grine imens hun sover. Og det vil også ske, at hun græder utrøsteligt under søvnen og så kommer videre i søvnen derefter. Det er helt okay. Det er ikke mareridt, som du kender det fra dig selv, men det er stor drømmeaktivitet, som lige nu spiller ind :)
Og når hun vågner kl 05, så skal du ikke stå op - tag hende over til dig og prøv om ikke du med nærhed, fysisk kontakt, brystet osv. - eller måske far der ikke dufter af mælk, men stadig har en dejlig varm brystkasse - kan få hende videre i søvnen:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske