Svar: Vågen i 1-2 timer om natten
7. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at stille spørgsmål :)
Det sker at børn, især mellem 7-10 måneders alderen, får en periode, hvor de er vågne om natten og ofte er de ikke kede af det. Præcis som du også beskriver. Det virker egentlig lidt som om at de hygger sig, de ligger og pludrer, snakker, tumler lidt rundt, leger lidt ...
Nogle gange handler det om at barnet udnytter de stille nattetimer til at øve lyde. Det er dejligt at ligge i let mørke og tale med sig selv. Din datter kan hører sig selv, øve sig i sprog, lyde, lyddannelse og hun nyder lige nu at gøre det om natten.
Andre gange handler det om den søvnrytme barnet har om dagen. Det er nemlig sådan at vi alle sammen har en cirkadisk rytme, et indre ur og en del af denne rytme handler om at vi har "et dyk" om dagen og "et peak" om natten. Når man ser på vores cirkadiske rytme over et døgn, så vil vi f.eks. være trætte om eftermiddagen f.eks. kl 15, her har vi brug for lidt kaffe og lidt sødt, vi har "et dyk" om eftermiddagen. Og det modsatte "peak", har vi så om natten kl 03, hvor vi måske vågner op, går på toilettet og går i seng og sover videre ...
Hos nogle børn vil man se dette i rytmen, sådan at hvis barnet f.eks. sover middagslur mellem 13-15, ja så kan der komme et dyk omkring kl 14 om natten. Det er helt naturligt og der er ikke så meget at gøre ved det - i hvert fald ikke, hvis dagsrytmen i øvrigt fungerer godt, og det gør den hos jer.
Der er således ikke noget I lige nu kan ændre i jeres datters rytme. Det er en god idé at holde fast i sovetider og det er en god idé at holde fast i at hun så vidt muligt står op til samme tid hver dag, puttes til samme tid om aftenen osv. Ligesom måltider, aktiveteter osv. bibeholdes som nu - netop fordi rytmen som udgangspunkt er god.
Og så må tiden arbejde for jer ...
Og så er det vigtigt at du ikke inviterer til underholdning om natten, men lader hende ligge, lege, pludre osv. så hun stadig fra din side får fornemmelsen af at det ikke er sovetid men legetid nu. Og ja - hvis det hjælper hende til at sove, at hun kommer over og sove hos dig, så må du meget gerne tage hende over til dig. Du er her nødt til at vurdere, hvad der virker bedst - at I sover sammen eller at du lader hende sove for sig selv ... :)
Håber du kan bruge dette videre og får lidt idé om, hvad der måske sker hos jer:)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske