Svar: Struktur på søvn
7. januar 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det er netop nu hvor din dreng er 4 måneder gammel, at du stille og roligt kan begynde at indføre lidt faste rutiner. Det bliver lettere at få flere ensartede dage og i takt med at din dreng bliver ældre, begynder med skemad, kan holde sig vågen i længere tid og er aktiv på en anden måde, - ja så vil hele hans rytme, naturligt også ændre sig. Så på den måde arbejder tiden også for jer.
Du må dog meget gerne begynde at arbejde på at han sover 3 lure om dagen. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Hvornår den 3. lur ligger afhænger helt af hvor lang en middagslur han tager. Det er normalt at børn i 4 måneders alderen kan sove så sent på eftermiddagen eller så tidligt på aftenen, at de har en længere vågenperiode om aftenen og f.eks. først går i seng kl 22. Det ændrer sig igen og er helt naturligt for alderen og den udvikling han lige nu går igennem. Så hvis han ikke altid sover kl 20, så er det altså helt okay :)
Du skriver at han nogle gange vågner kl 7 om morgenen og andre gange kl 8. Det er naturligvis dejligt hvis han kan vågne af sig selv, men det kan være en god idé at du forsøger at sikre at han inden for ca. 1/2 times fleksibilitet kommer op til samme tid hver dag. Ved at have et fast stå op tidspunkt, så hjælper du ham til at få en mere ensartet rytme dagen igennem og dermed også et mere ensartet puttetidspunkt.
Det kan passe fint med en formiddagslur kl ca 9. Hvor længe han sover her, kan være forskelligt - måske sover han 1 ½ time og det er helt fint. Så sover han måske middagslur kl ca 13, hvor han måske sover 2 ½ time og så sover han måske omkring kl 17-18 igen og sover her måske 1 time. Det afhænger som sagt helt af hvad tid han ellers sover i løbet af dagen.
Hvis hans middagslur er meget kort, så vil han måske sove allerede kl 15-16 som du ønsker .. Hvis han sover en meget lang formiddagslur på et par timer eller mere, så vil han sove middagslur senere og måske først være parat til at sove kl 14-15 og måske derfor også sove mellem 15-16 som du ønsker og så vil han måske powernappe der hvor I normalt spiser aftensmad og det er også okay lige nu ...
Samlet skal du regne med at han har behov for ca. 15 timers søvn i døgnet, ofte 5 timer fordelt på 3 lure i løbet af dagen og 10 timer om natten. Hvis han står op kl 7.30, så vil det altså betyde at han er klar til at sove til natten, når klokken er 21.30.
En dagsplan kunne derfor f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Vågner (evt. med en ekstra lille amning)
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop. Start ikke med dette før han virker helt parat - senest når han er 6 måneder. Ammes indtil da.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 13
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3 lur
(Aften 18: Her tilbydes mos, når skemaden om dagen er introduceret og går godt, ikke før - start altid om dagen).
Ammes efter behov om aftenen og puttes med amning - f.eks kl 21.30 men tidspunktet afhænger af hvor sent dagens 3. lur ligger. Det kan være alt mellem kl 20 og kl 23 ...
Sen aften eller først på natten: Ammes - tidspunktet her afhænger også af om han er ammet kl 20 eller senere ...
Midt nat: Evt. amning
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvordan det evt. kan se ud hos jer lige nu og de næste uger frem :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske