Brev:
Struktur på søvn
7. januar 2013
Alder:
4 mdr.
Struktur på søvn
Kære Helen,
Jeg skriver til dig endnu en gang om den mindstes søvnvaner. Han er nu knap fire måneder, og der er ikke det der ligner noget rytme i hans søvn. Som jeg tidligere skrev til dig, sover han bedst, hvis jeg triller med ham, men vi arbejder på sagen, og det går noget bedre. Jeg er forhåbningsfuld og tror, at han nok skal lære at sove på egen hånd. Kan du evt. hjælpe mig med at lægge en dagsplan for hans søvn ud fra følgende:
Kl. 9 sover han som regel, fordi vi følger storebror i børnehave.
Storebror skal hentes igen 15.30 (fire dage i ugen), og her vil J være sovende fra 15.15-16.
Hvordan kan jeg tilrettelægge resten af dagen søvnmæssigt?
Aftenerne er helt uden nogen form for rutine, og det har været sådan i et par måneder. Oftest sover han en halv time på et tidspunkt mellem kl 19 og 20 og er så vågen i 1 1/2 til 2 timer og lægger sig til at sove samtidig med os. Andre gange sover han "igennem" til vi går i seng omkring kl 22 og sover videre herefter. Han er begyndt at vågne kl 7 om morgenen, når jeg står op. Før sov han til kl. 8. Han er også begyndt at have perioder om natten, hvor han bare ligger og kigger i måske en times tid.
Om aftenen sover han enten i min favn eller i liften inde i stuen, om natten i vores seng. Jeg har ingen forhåbninger om at flytte ham over i sin egen seng, som står lige op ad vores med siden nede, så længe jeg ammer om natten. Han vågner let op, hvis jeg flytter på ham. Jeg ammer ham som regel i søvn, men han falder af og til selv i søvn om natten.
Er der nogen måde at få lidt struktur i alt det her rod?
Til sidst skal det siges, at han er en vældig glad og tilpas baby :)
Med venlig hilsen
Mette