Svar: Søvn og tvillinger
7. januar 2013
Alder:
20 mdr.
Hej med dig :)
Tak for dit brev :)
Du skriver blandt andet "når de passes hos mine forældre oplever de slet ikke de samme problemer, ..." og du stiller spørgsmålstegn ved om du gør noget forkert som mor og hvorfor det er så svært for jer at klare det selv ...
Min umiddelbare tanke er, at du sandsynligvis ikke gør noget forkert, men at situationen naturligt er svær og lige nu, hvor du samtidig er højgravid, så er det meget meget svært at finde overskud til de to børn I allerede har - og de udfordringer de naturligt giver.
Jeres børn er født 1½ måned før tid og det er helt naturligt, hvis dette spiller ind på deres søvn og giver dem søvnproblemer. Børn der er født for tidligt vil ofte have problemer med at sove. Det kan f.eks. skyldes at de har oplevet mange afbrydelser af deres søvn, de er blevet vækket for at spise, eller fordi de har oplevet smerte f.eks. blodprøvetagning eller er blevet vækket af høje lyde, stemmer osv. Alt sammen på et tidspunkt, hvor de skulle have været inde i maven, beskyttet af livmoderen.
At være for tidlig født betyder også at man kan blive overvældet at stimuli og oplevelser i løbet af dagen. Juleaften, gaver, gæster, - det er alt sammen noget der kan "vælte" et barn der er født for tidligt. Disse børn vil naturligt ofte have brug for større ro, mere struktur og ensartet hverdag og når hverdagens rutiner brydes ved at man f.eks. har gæster eller tager i byen, ja så mærker I det dagene efter.
Hvor mange forældre f.eks. oplever at deres børn reagerer med gråd i situationen, bliver umulige og det hele går op i hat og briller imens det står på, så kan man hos børn der er født før tid også godt fornemme reaktionen på det hele dagen efter eller måske 2 dage efter - og det hører med. Det er blandt andet derfor at nogle forældre til børn født før tid, oplever at andre ikke forstår det. At det kan være rigtig svært, fordi "han hygger sig jo", "se hvor glad hun er" osv. og reaktionen kommer først, når man ikke er sammen med familien mere ...
Man kan naturligvis godt være "for fikseret på" at skabe en fast rytme, men det er ofte nødvendigt og som udgangspunkt er det fint at I forsøger dette. Hvor grænsen går - hvornår det bliver for meget er jo altid et skøn, men regelmæssighed giver ofte mest overblik og hjælper både børn og forældre ...
Lige nu er børnene også i en alder, hvor de naturligt sover rigtig dårligt - de begynder at have mere farefornemmelse og mange vågner med gråd om natten og mareridt lignende drømme netop nu. Så lige nu spiller udviklingen også ind og sådan vil det være i perioder - at de naturligt sover dårligere, fordi det gør børn i denne alder. Min bog om børn og søvn medtager også de større børn - f.eks. hvis du læser om natteskræk, mareridt, sygdom osv. De øvrige søvnproblemstillinger gælder uanset om der er tale om et barn under eller over 18 måneder ...:)
Det lyder for mig som om at det faktisk går bedre. Du er ikke længere oppe 15 gange om natten, men i stedet 5 gange og det er godt! Du skal holde fast i de små fremskridt der er. Men det lyder også for mig som om at overskuddet naturligt lige nu ikke er der, netop fordi du er højgravid og at løsningen hos jer derfor handler meget om at planlægge jer ud af tingene. Det lyder som om at I har nogle gode bedsteforældre der kan og gerne vil hjælpe - lad dem gøre det, så I får ro på. Det er okay at lade børnene passe af bedsteforældrene, hvis det kan gøre at I forældre får sovet og får samlet nogle nye ressourcer.
Det lyder også som om at jeres tvillingehjælp er god, måske kan I lave en aftale om at en af dem er hos jer en nat, for at være der for børnene imens I får sovet .. bare en tanke. Det kunne være at en af dem kunne få jeres datter til at sove længere end til kl 04.30-05 netop fordi hun har overskuddet til at holde fast i at det ikke er tid til at stå op, men sovetid på det tidspunkt, så I kan få vendt dette mønster.
Og ja - så hænger det måske også sammen med at du skal forsøge at "skrue lidt ned for serviceniveauet". Du har ikke kræfterne til det og det lyder som om at du er der hos dem ved mindste piv .. Og ja, børnene skal naturligvis ikke græde ulykkeligt, men det er ikke sådan at børn slet ikke må græde. Det må de naturligvis godt. De må godt græde fordi de bliver frustrerede over at det f.eks. er sovetid og ikke legetid. Ligesom de også kan græde over at du giver dem en anden farve kop end de ville have haft eller bliver sure over at skulle have hue og sko på ...
Det er vigtigt at du kan rumme disse frustrationer hos dem, uden at du forsøger at lave det om. Der er visse regler og rutiner, der skal følges og der er visse grænser, der skal sættes. Lige nu er det svært for dig at sætte dem, fordi du er højgravid, hormonerne kører rundt i kroppen, tanker om hvordan det hele skal gå, uroen omkring fødslen, kommer næste barn også for tidligt osv. Masser af tanker, som naturligt dræner dig for energi og som gør at du tager rigtig mange ting personligt. Men det er ikke dig - det er situationen og I er nødt til at finde en praktisk måde at få samlet energi og få ændret tingene lidt på ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske