Brev:
Problemer med søvnen - 11 mdr.
7. januar 2013
Alder:
11 mdr.
Problemer med søvnen - 11 mdr.
Kære Helen
Der er gået lidt tid siden mit sidste brev, men det er gået så fint med vores lille datter, der nu er lige knap 11 måneder.
Nu har vi imidlertid været hjemme i Danmark på juleferie i en måned, og nu er der problemer med søvnen.
Jeg var hjemme nogle uger uden min mand, hvor vores datter sov på samme værelse som mig, hvilket hun ellers ikke har gjort i mange måneder. I samme periode havde hun tandfrembrud og vågnede om natten og græd fortvivlet, og det var ikke nok at give hende sutten og ae hende, som det normalt er. Derfor sov hun nogle nætter et par timer i min seng, hvilket hun aldrig før har villet. Men det virkede i det her tilfælde fint, og vi fik begge nogle timer søvn.
Den sidste uge i ferien var vi hos mine svigerforældre, hvor hun sov alene i eget værelse, men hun vågnede mange gange om natten.
Nu hvor vi er hjemme igen, sover hun atter på sit eget værelse. Men de sidste to nætter har hun vågnet mange gange og falder kun i søvn, hvis jeg synger længe for hende og nusser hende. Ofte begynder hun så at græde igen, så snart jeg forlader hendes værelse. Det er aldrig sket før, så jeg er lidt bekynret for om jeg har "ødelagt" hendes evne til at sove alene ved at lade hende sove i samme værelse som mig og lade hende sove i min seng et par gange. I nat endte det igen med at jeg tog hende ind i vores seng, da hun var helt ulykkelig og rejste sig op i sengen, hver gang jeg forlod hendes værelse. Jeg vil helst ikke vænne hende til at sove i vores seng, men om natten er det nemt at vælge "den dovne" løsning, hvor man ved, at man får lidt søvn.
Vi kan se, at en af hendes kindtænder er ved at bryde frem, kan det evt.være det der generer hende? Hun har det fint om dagen er en lille humørbombe og græder stort set aldrig.
Imorgen begynder vi indkøringen i vuggestue, og jeg vil derfor gerne have, at hun får en god nats søvn, så hun er klar til dagene der.
Hun spiser godt og dagene foregår efter nogenlunde fast rutine, som vi også vedholdt under ferien i Danmark. Dog er der to timers forskel, hvilket selvfølgelig tog lidt tid for hende at vænne sig til.
En typisk dag ser således ud:
6-6:30: Vi står op
7:00: Havregrød og vand af kop
9:00: Frugt i stykker eller mos
9:30: Formiddagslur mellem 1,5 og 2 timer
11:30: Frokost - brødstykker med forskellig pålæg og grøntsager i stykker med vand af kop
13:00: Flaske med MME
13:30: Eftermiddagslur mellem 1,5 og 2 timer
15:30: Youghurt/ frugt eller bolle med vand af kop
17:30: Aftensmad - prøver at tage udgangspunkt i vores mad
18:00: Bad
18:30: Flaske med MME
19:00: Sover
Hun spiser godt ved alle måltider på nær aftensmaden, men drikker som regel det meste af flasken, så jeg tror ikke, hun vågner på grund af sult.
Håber du kan give os nogle gode råd til, hvordan vi igen får gang i søvnrytmen, så vores datter kan være frisk til vuggestuen.
Venlige hilsner C