Svar: Mere natteroderi
6. januar 2013
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev :) Sikken god idé med lyskæden under sengen, så der danner sig lidt lys i rummet, omkring sengen, uden at de lyser hende i øjnene .. og dejligt at det trods alt virkede et par nætter ...
Der findes også en natlampe, der laver stjernehimmel, som nogle børn vil finde ro ved. Den hedder Cloud B turtle night light.
Men når det er sagt, så lyder det dog som om at hun lige nu drømmer rigtig meget og derfor har brug for jer først på natten og jeg synes deet er rigtig fint at hun har lov til at komme ind og sove hos jer, når og hvis hun vågner. Det er fint at I har en madras på gulvet, som hun kan lægge sig på. Det er lettere at komme fra en madras på gulvet tilbage i egen seng, end det er at komme fra smørhullet mellem mor og far og ind til sig selv .. Men det tager tid at lære og mange børn vil ikke selv gå turen det første lange stykke tid - heller ikke selvom der er lidt lys. I kan prøve at kalde på hende og opfordre hende til at komme ind til jer på egen hånd. Du kan prøve at gå hen til værelse og lade hende selv stige ud af sengen og følge dig, for på den måde at lære hende det ...
Alternativet er naturligvis at I vælger at holde fast i at hun sagtens kan sove i eget værelse og så har overskuddet til at være der for hende, når hun vågner om natten - men det overskud er svært at finde om natten, jeg ved det godt.
I kan også overveje om det handler om at hun skal tisse? Nogle gange kan det faktisk være en god idé at tage hende op, følg hende på toilettet når hun vågner, give hende lidt at drikke og så følge hende tilbage i egen seng igen. Det kan gøre at hun derefter lettere falder til ro og på sigt kan hun lærer at gå ud og tisse og gå i seng igen derefter, hvis hun vågner om natten.
I skal øve at gå til og fra om aftenen, så I ikke længere står og stryger og er hos hende hele tiden men så I f.eks. siger "jeg skal lige hente noget rent tøj" og så kort kortvarigt og kommer tilbage med dette. Det at I går frem og tilbage med et andet formål end at hun skal sove, vil være en god måde at lære hende at hun godt kan være alene på værelset. Stille og roligt kan I forlænge tiden, hvor I er væk - men hele tiden afpasse hvad I tror hun kan kapere, for hun må ikke nå at blive bange for hvor I bliver af, hun må ikke nå at blive bange for at være alene. Det er vigtigt at hun hele tiden kan stole på at I kommer igen, når I har sagt det.
Stille og roligt kan I så begynde at lave andre praktiske ting - "jeg skal lige ..." vaske op, sætte vasketøj over, tømme opvaskemaskine eller lignende, "... så kommer jeg tilbage til dig igen", så I kan gå fra hende, forklare at I laver praktiske ting og så vende tilbage, kysse hende, putte hende med dynen osv. og hun lærer at falde i søvn uden at I behøver være der hele tiden :)
At hun vågner først på natten og græder meget kan skyldes at hun vågner fra den dybe søvn. Måske har hun anfald af natteskræk ... Det vil hun vokse fra med tiden. Er hun vågen, kan I tale med hende, eller vågner hun efterhånden. Nogle gange græder hun måske mere eller mindre i søvne, taler usammenhængende, virker konfus og så sker det sandsynligvis i søvne og det kan her være vigtigt ikke at vække hende yderligere, men med det samme få hende lagt ned, beroliget og hjulpet til at sove. Evt. ved at I lægger jer sammen med hende og giver hende fysisk ro med jeres nærhed, men uden for meget snak ....
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske