Svar: Vågen i 2 timer omkring midnat
6. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Lunas mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse. Det lyder som om at I har det godt og bestemt som om at lillepigen trives :)
Du har fuldstændig ret i at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med hende nu. Hun er godt igang med separationsfasen, hvilket betyder at hun har ekstra meget brug for at mærke dig, vide at du er der og samtidig med dette så øver hun nu også sin selvstændighed, øver sig i at være mere og mere på afstand. Det gør naturligt at hun på den ene side kan virke lidt klyngende og have brug for ekstra kontakt og samtidig også kan virke irriteret, når man så forsøger at give hende det ...
Når verden opleves mere og mere, når flere ting udforskes, så er der naturligt flere stimuli og det betyder ekstra meget at bearbejde i søvnen. Det betyder at hun drømmer mere nu og derfor kan hun godt vågne, smågræde, klynke, sætte sig op, virke ekstra ked af det og søgende netop om natten.
Når hun bruger sig selv motorisk om dagen, øver sig i at trille, krybe, sidde, finde ud af at kravle, rejse sig, sætte sig - ja så øver hun også dette om natten. Det betyder at hun også har en stor motorisk uro i kroppen og får sig lagt i stillinger som hun endnu ikke selv mestrer at komme væk fra. Derfor har hun lige nu ekstra meget brug for hjælp til stillinsskift om natten - altså at blive lagt ned igen, få dynen om sig, finde roen og atter falde i søvn. Det der er vigtigt er at du ikke begynder at give hende mælk, en sut i munden eller lignende, hver gang hun vågner - det er med stillingsskift og kærtegn at hun skal hjælpes videre - mælk eller sut kan give uhensigtsmæssige vaner fremover.
Men når alt dette er sagt, så er der dog også noget andet, som godt kan spille ind hos jer og det er dagsrytme. Jeg kan se ud af den plan du sender, at hun sover tidligt hele dagen igennem og derfor ofte har brug for en ekstra lur efter kl 16. Og det kan faktisk godt være denne lur der gør, at hun får en opvågning omkring midnat. Jeg vil derfor foreslå dig at du nu forsøger at arbejde på en dagsrytme, hvor hun sover to lure dagligt og hvor lurene ligger senere hele dagen igennem.
Det betyder også at nogle af hendes måltider skal flyttes lidt og jeg vil foreslå dig at du prøver at flytte med 15 minutter af gangen. Det vil sige at lige nu, hvor hun får morgengrød kl 6 og puttes til første lur kl 7.30, så kan du flytte hendes grød og lur, så hun får grød kl 6.15, puttes 7.45, derefter grød kl. 6.30, puttes kl 8, grød kl 6.45, puttes kl 8.15 osv. Flytte det hele lidt dag for dag.
Hendes sovetider kan godt forskubbes, hvor du samtidig holder fast i at morgengrød serveres f.eks. kl 7, fordi du ved at dette vil være hensigtsmæssigt i forhold til hvad hun skal - i dagpleje, vuggestue eller lignende i nærmeste fremtid. Men det er en god idé at arbejde på at ændre lidt på rytmen. Det gøres med små skridt og nogle gange dag for dag, andre gange skal du så beholde tiderne et par dage før du ændrer igen.
En plan du kan arbejde hen imod kan se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: Frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (i stedet for morgenlur) 9-9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske og puttes til middagsluru ca kl 13, måske 13.30. Det kommer an på hvor lang og hvor sent middagsluren kommer til at ligge.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), risretter, laks fra ovnen, rødspættefiletter osv. Der skal være mos og mad i stykker, - små hapsere og større stykker som hun kan sidde med i hånden. Kartofler kan moses med sovs og give af jer, små bitte stykker af frikadelle kan hun øve sig i at tygge lidt på ... Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Flaske og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som I kan se så har jeg i min plan ændret lidt på hele dagens rytme, så hun sover lidt senere, spiser senere hele dagen igennem. På den måde kan hun nøjes med to lure og på den måde vil opvågningen om natten sandsynligvis forsvinde ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske