Svar: Sover meget
6. januar 2013
Alder:
4 mdr.
Kære glade mor til to
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at I har fået en lillebror med et godt sovehjerte og gode søvnrutiner, når I nu har oplevet det modsatte med storesøster :)
Det er ganske rigtigt, at jeres dreng sover mere end gennemsnittet for sin alder, men netop når der er tale om gennemsnit, så betyder det jo at nogle børn sover mere og andre sover mindre - og jeres dreng hører så til de børn, der sover lidt mere. Gennemsnitligt vil de fleste børn i 4 måneders alderen sove 15 timer i døgnet.
Mange børn vil i denne alder trives med 3 lure, men det er ikke noget de skal - han må gerne sove to længere lure, når han sover godt og trives med dette. Du skal dog være opmærksom på at det naturligt kan ændre sig og det skal der så være plads til. Du skal også være fleksibel på den måde at de dage, hvor han ikke har mulighed for at sove længere lure, vågner fordi I kører med ham og han ikke sover i sin barnevogn - ja her skal han naturligvis have lov til så at få en ekstra lur, hvis han viser behov for det.
I takt med at storesøster starter i børnehave og skal afleveres, så vil I naturligt få mere rytme ind i dagen og det er helt okay at du her vækker ham om morgenen. Du skal naturligvis vække ham kærligt og nænsomt, men du må godt vække ham og lade dagen starte til fast tid. Det vil i sig selv også gøre at jeres dagsrytme kan ændre sig, at han begynder at få en anden rytme og det vil igen være okay.
I takt med at han starter med skemad, så vil hans rytme også blive anderledes. Det vil være hensigtsmæssigt at skemaden gives til samme tider hver dag, det lærer ham at fornemme sult og mæthed. Start med skemad vil også stille og roligt nedsætte antallet af amninger, da det vil være rigtig godt at arbejde hen mod en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og ammes inden han skal sove igen. Det vil være godt, at du starter med skemad om dagen f.eks. formiddag eller frokost og først når dette fungerer, starter op om aftenen. På den måde sikres du bedst stadig nogenlunde rolige nætter :)
Væskebehovet vil stille og roligt også blive stillet af vand af kop. I første omgang bliver det meget små slurke, der gives sammen med skemad og hvor han "bare" skal lære at drikke på denne måde, men det betyder at I løbet af de næste 1-2 måneder, så vil hans behov for at slukke tørsten hos dig naturligt blive mindre.
Som udgangspunkt skal man aldrig ændre på noget der fungerer rigtig godt og det lyder som om at din dreng trives og at I trives som familie. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke sover så meget, at han ikke indtager mælk nok - hvilket dog ikke lyder til at være tilfældet. Du skal naturligvis også sikre dig, at han bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, når han er vågne, så hans aktive periode netop er aktive perioder :)
Hvis du ud over at han har et godt sovehjerte, synes at han virker sløv, apatisk, slap, fjern - så skal han naturligvis tjekkes af lægen. Det samme, hvis du synes at hans søvnbehov øges og ikke bliver mindre, så vil det være en god idé at du får lægen til lige at lytte på ham og tjekke at det ikke er fordi han er syg, har en infektion eller andet, der gør at han sover meget.
Du må gerne svøbe ham i dynen, du kan også bruge en sovepose, som en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose osv. De fås i mange kvaliteter og priser. Du kan også prøve med en sovepose af den type, hvor der f.eks. er ærmer i og benene er i en pose ... Du kan svøbe ham, lade ham sove i en sovepose, så længe du fornemmer at han har glæde af det. Mange børn vil i 4-6 måneders alderen begynde at bevæge sig mere og kan have brug for at skifte stilling og bliver derfor irriterede over at være pakket i dyne, pose osv. Men det vil du fornemme :)
Juniordyne anbefaler sundhedsstyrelsen først fra 1 års alderen.
At han lige nu kan have ekstra svært ved at skifte mellem søvnstadierne er helt normalt og skyldes at børn netop i 3-4 måneders alderen får flere stadier i deres søvn. Denne udvikling fortsætter op til 8 måneders alderen, hvor separationsfase, motorisk udvikling osv. så påvirker søvnen på en anden måde - men på sigt vil det blive bedre og han vil lære at sove igennem :)
Jeg håber du kan bruge dette videre og vil naturligvis også anbefale dig at kikke lidt på mine forskellige bøger - netop når du ikke bor i Danmark, kan det være rart med lidt dansk litteratur :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske