Brev:
Sover meget
6. januar 2013
Alder:
4 mdr.
Sover meget
Kære Helen
Den 9. september fik vi verdens fineste lillebror og han trives og har det godt. Jeg ammer ham fuldt og han vokser og følger sin vækstkurver, han er en meget nem og tilfreds lille fyr.
Han græder utrolig sjældent, det sker måske en gang om ugen, og så oftest fordi han er træt og overstimuleret, og han trøstes på få minutter. Ellers viser han tydeligt med klynken, gniden øjne, søgen og smasken om han er træt eller sulten.
Storesøster sov jo rigtig dårligt og vi lærte (for sent) at hun aldrig havde lært at falde i søvn selv og kæmpede længe med det. Derfor har vi været meget bevidste om, at lillebror skal falde i søvn uden for megen hjælp fra os, og han sover rigtig godt. Paradoksalt nok sover han faktisk meget, og det er det jeg gerne vil vende med dig.
I flere måneder er han blevet puttet ved 19.30-20 tiden og fra ca 2 1/2 mdrs alder og indtil for et par uger siden, har han sovet 3 lure - en om formiddagen, en over middag og en 20-40 minutters ved 17.30-18. Men de seneste par uger sover han kun to lange lure og jeg synes det er tidligt da han ikke helt er 4 mdr endnu. Han bliver nu også træt tidligere og bliver puttet omkring kl 19.
Herefter sover han til ca 23 hvor han vågner og er sulten og ammes. Herefter sover han til ca kl 2 hvor han ammes og igen til 4-5 tiden hvor han ammes igen. Han sover herefter til ca 6.30-7 hvor han ammes og falder i søvn igen. Og sover så gerne til 8.30-9.
Nogle nætter strækker han intervallerne lidt så han spiser f.eks ca 23.30, 3, 6 og så vågner 8-8.30
Når han vågner om morgenen er han gerne vågen i 1-1 1/2 time før han bliver træt og puttes til første lur ca 10-10.30. Her sover han omkring 2 - 2 1/2 time. Næste vågenperiode er mellem 1 1/2 og 2 timer og eftermiddagsluren er på ca 2 timer. Han vågner altså fra sin anden lur mellem 16 og 16.30 og derfor "når" han ikke rigtigt den tredie lur. Til aften er han vågen omkring 3 timer før han bliver træt, nogen gange 3 1/2 og han puttes mellem 19 og 19.30, nogen gange hen mod 20.
Det skal også siges at vi lige har holdt 2 ugers juleferie hele familien, så vi har ikke skullet afsted om morgenen. Fra i morgen skal han og jeg igen aflevere storesøster i børnehaven kl 9 og så kan jeg blive nødt til at vække ham visse dage kl 8.20 så han kan nå at spise og blive skiftet og få tøj på før vi kører. Men de dage han har sovet til 8 i ferien har han alligevel ofte kun taget 2 lange lure, så jeg ved ikke om det alligevel kan tilskrives ferien.
Hans samlede søvn er altså 16-17 timer pr døgn og det er vel ret meget? Han udvikler sig som han skal, tror jeg, er vågen og opmærksom, pludrer rigtig meget og ligger flot på maven og knejser og er begyndt at tage tilløb til at rulle når han ligger på ryggen, ved at løfte numsen og vride benene mod den ene side. Når han er vågen bliver der både tumlet, snakket og krammet men han får også lov til selv at ligge og "lege" og observere (der er meget at observere når man har en storesøster på 3 1/2)
Jeg vil bare gerne høre, om du synes det er et problem at hans sover så meget, og om der er noget vi skal gøre anderledes.
De gode, lange lure tager han i øvrigt kun nu når han ligger i barnevognen. Hvis vi f.eks kører i bil eller har puttet ham inde, så vågner han efter ca 30 min når han når sin lette søvnfase. Hvis det sker i vognen ruller vi lidt med den, og han falder hurtigt i søvn, når vi har kørt i bil virker han lysvågen i 10 minutter men falder så i søvn igen. I vuggen går det ikke rigtigt at få ham til at sove videre. Det tydelige skift mellem søvnfaserne, fortsætter det eller bliver det mindre markant? Vi vil jo gerne kunne putte ham både ude og inde, men det går ikke rigtigt indendørs nu.
Han var meget flagrende allerede da han blev født og vi har fra starten svøbt ham i babydynen når han sover indendørs (udendørs virker flyverdragten på samme måde).
Hvor længe kan vi fortsætte med det? Det er tydeligt at det gør ham tryg, hvis han vågner udenfor spisetid om natten og har viklet sig ud, så falder han straks i søvn når han bliver svøbt med armene ned langs siden (ellers ligger han og gnider dem i ansigtet og tygger på hænderne og kan ikke finde ro).
Babydynen er i øvrigt ved at være lidt for lille til dette, er det ok at gå over til juniordynen allerede?
Jeg ammer ham når han vågner fra lur men gør det også stadig inden jeg putter ham ud, for at han kan sove godt. Er det stadig ok i hans alder? Det betyder at jeg ammer ham 10-11 gange/døgn, nogle helt klare hovedmåltider hvor han er godt sulten og så lidt mindre andre gange, f.eks hvis han har spist 1 1/2 time forinden. Han spiser ret hurtigt, er færdig med hvert bryst på ca 5-7 minutter og jeg giver ham fra hvert bryst til de fleste måltider, dog som regel ikke når han bare skal tankes op inden en lur, da er han tilfreds med 3-4 min på den ene side.
Det blev en lang historie om småting som vel egentlig er ret uproblematiske, men vi bor stadig i udlandet og har ikke rigtig samme mulighed for at vende disse ting med en sundhedsplejerske, så derfor sætter jeg pris på at have tilgang til dig!
På forhånd tak
Mange hilsner
En glad mor til to