Svar: Meget urolig nattesøvn
6. januar 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Sara og Kristine
Tak for jeres brev :)
Først - at ændre på en tidlig søvnfase, som var problemstillingen sidst i skrev, tager lang tid og kræver rigtig stor tålmodighed. Det kan sagtens tage 5 uger og det er under betingelse af at der ikke kommer sygdom ind over. Hos jer er det således helt naturligt at I stadig ikke synes der er sket de store forandringer :) Samtidig er han stadig så lille, at det kan være rigtig svært at ændre på disse ting.
Derudover så er jeres dreng rigtig god igang med separationsfasen. Det betyder at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre, at han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved jeres fødder, til at sidde et par meter fra jer, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på jer, skal lige sikre sig at I er der. Han kravler måske hen til jer, skal lige have et kram og mærke jer, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være knyttet til og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere, mere klyngende og det mange kalder for "morsyg" og dermed helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at mærke og undersøge, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Han øver sine motoriske færdigheder, øver sig i at kravle, rejse sig osv. hele tiden - både når han er vågen og når han sover. Han får sig altså i søvne lagt op i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi han gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Jeres dreng kan også lave det, der kaldes "headbanging", hvor han gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen. På samme måde kan han lave det, der kaldes "headrolling", hvor han ligger og kaster hovedet fra side til side. Den uro I oplever om natten er altså naturlig og noget man beskriver indenfor søvnteori og udvikling.
Det at han motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt op egen hånd, at han øver sig i at opleve verden osv. gør at han også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Det er hans ekstra drømmeaktivitet som I lige nu oplever og nogle gange kan det virke som om at han næsten har mareridt om natten ...
Der er tale om en periode, en fase han går igennem og den varer som regel et par måneder, så er det ovre igen. Det I især skal være opmærksomme på er at I ikke får skabt nogle dårlige vaner. Det kan f.eks. være at give ham mælk hver gang han vågner eller give ham sutten i munden hver gang. Dette er uhensigtsmæssigt på sigt, fordi det kræver aktivitet fra jeres side. Hvorimod at hjælpe ham med stillingsskift, at blive lagt ned igen, få dynen på sig osv. Det er ting, som han stille og roligt selv vil kunne klare - i hvert fald før han kan gå i køkkenet og selv hente mælk ..:)
Han kan godt have brug for ekstra nærhed og tryghed om natten og det kan godt give ro, at I sover sammen. Evt. fjerner den ene side af tremmesengen, så han stadig ligge i sin egen seng, men så I stadig er ved siden af og kan berolige ham med en hånd og lidt kærtegn. At koble jeres senge sammen kan være en idé, fordi han på den måde får den nærhed han søger lige nu og samtidig kan kravle ud og putte sig ind til jer, hvis han har brug for det og samtidig kan han jo ikke rejse sig ved tremmerne, hvis de er væk ... I skal naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og derfor skal jeres senge ikke kunne gå fra hinanden.
Andre gange vil det give mere ro, hvis han sover i eget værelse i tremmesengen og får lov til at tumle rundt og selv finde ro. Hvis han ikke er ulykkelig, men mere motorisk urolig, så kan det være fint at sove hver for sig, fordi I så ikke bliver forstyrret af hans uro ...
I skal naturligvis sikre jer at han ikke vågner for at få mælk eller fordi han er reelt sulten om natten. I skal sikre jeg at han spiser og drikker hvad han har behov for i løbet af dagen og aftenen. Et aftenbad og efterfølgende en godnatgrød som del af putteritualet kan være en god idé. Det kan hjælpe til fysisk ro i kroppen og giver god mæthed at sove på.
I skal sikre jer at han så vidt muligt følger en fast rytme dagen igennem, står op til samme tid, spiser, er aktiv, sover osv. på nogenlunde faste tidspunkter hver dag, fordi det har betydning for hans indre ur og hans søvn om natten.
I skal sikre jer at han ikke vågner, fordi han har ondt. Det kan naturligvis også skyldes smerter f.eks. fra ørerne.
I skal regne med at han på et døgn samlet vil have brug for ca. 13½ times søvn. Det betyder at hvis han f.eks. forventes at sove f.eks. 10 ½ time om natten, fra kl 20 til 06.30, så vil han skulle sove ca. 3 timer om dagen fordelt på to lure. Dette er naturligvis et gennemsnit, så nogle sover lidt mere og andre lidt mindre - men det er en god rettesnor at gå ud fra.
Jeg håber at ovenstående giver lidt forklaring om hvad der sker og hvordan I også kan komme lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske