Brev:
Afhængig af slyngevuggen
4. januar 2013
Alder:
3 mdr.
Afhængig af slyngevuggen
Hej Helen.
Jeg skriver til dig, da jeg har en dejlig frisk og livlig lille pige på 16 uger som vi desværre har fået gjort afhængig af slyngevuggen og som har et meget uregelmæssigt søvnmønster.
Hendes start på livet har været lidt hård, da hun har haft mange problemer med luft i maven, og hun græd og var utilpas det meste af hendes vågne timer i de første to en halv måned. Vi gik både til zoneterapeut og osteopat med hende og vi føler at det har hjulpet i samarbejde med tiden.
I dag er hun glad og tilfreds det meste af tiden, hvilket jo selvfølgelig er skønt! Problemet er at hendes søvn er "utilregnelig". Den ene dag kan hun sove 3 gode og lange middagslure og om natten tage 5-6 timer i streg og et par timer til efter en amme tår, hvilket jo er fantastisk. Men så den næste dag sover hun måske dårligt til middag, eller vågner hver time hele natten.
De hyppige opvågninger kommer selvfølgelig når hun vil sætte mælkeproduktionen op, men det er flere gange om ugen at vi har sådan nogle nætter. Vi har ligeledes forsøgt at indføre en rutine med fast døgnrytme, men det uregelmæssige søvnmønster vanskelliggjorde dette enormt meget.
Den anden ting er at vi i desperation købte en slyngevugge for at hjælpe hende og os selv igennem den svære periode med gråd. Vi svøbte hende i starten og vuggede hende i søvn i vores arme. Vi har aldrig kunne ligge hende fra os og få hende til at sove på den måde, lige meget hvor meget vi aede, shusshede, og vuggede hende i liften så hjalp det ikke. Derfor har vi været lykkelige for slyngevuggen, og den reddede i den grad vores lille familie.
Vi kan nu forholdsvis nemt få hende til at sove ved at vugge hende i søvn i slyngevuggen og hun sover for det meste også godt når den hænger stille. Vores problem er at vi ikke kan få hende til at sove andre steder end i vuggen, hvilket gør det svært at tage hende med udenfor hjemmet.
Jeg har prøvet at vende hende til at sove i tremmesengen, men hun græd og græd, også selv om jeg tog hende op og prøvede at trøste hende, de få gange jeg fik hende til at falde i søvn vågnede hun hele tiden med et spjæt, og så kunne vi ellers starte forfra med gråd. Jeg kan ikke lade hende græde på denne måde, og jeg tror ikke der kommer noget godt ud af at lade hende græde.
Jeg har også prøvet at svøbe hende, men hun bliver helt hysterisk og kæmper og kæmper for at slippe fri. Hun har opdaget sine hænder og tager fat i alting og prøver at putte det i munden, og jeg tror det er derfor, at det at svøbe hende ikke beroliger. Herudover er hendes arme ofte meget livlige når hun sover, hvilket gør hun får vækket sig selv, bl.a. fordi hun slår sig i hovedet.
Så det jeg søger er vel egentlig lidt hjælp til hvordan vi kommer videre herfra!
Med venlig hilsen,
FF