Svar: Sover nu det meste af natten i vores seng
4. januar 2013
Alder:
16 mdr.
Kære udmattede forældre
Tak for jeres brev :) Jeg kan godt forstå at I er trætte efter måneder uden særlig meget søvn og ofte med afbrudt søvn og det er naturligvis hårdt. Det er dog rigtig vigtigt at I husker på, at jeres datter har ligeså meget brug for sammenhængende nattesøvn, som I har og at udgangspunktet for dette er tryghed, tryghed, tryghed.
Og lige nu er lillepigen ikke tryg - hun protesterer voldsomt over sin seng, vil tydeligvis ikke være i den, græder, når I nærmer jer den - og derfor er det bestemt ikke nogen god idé at tvinge hende i den og lade hende græde sig i søvn.
Jeres datter har så vidt jeg fornemmer været en del syg. Hun har haft masser af hoste, måske også ondt i ørerne og hun har en erfaring med sig om at det at sove er forbundet med ubehag og smerter. Det tager tid at give hende en ny erfaring og det kræver tålmodighed. Det er ikke jeres skyld og det er ikke hendes skyld, situationen har bare været sådan og det må I så forsøge at få ændret nu ...
Det er rigtig fint at I har haft hende hos jer og givet hende nærhed og tryghed. Når hun sparker til jer og rumsterer rundt om natten, så er det fordi det at mærke jer, at støde ind i jer og fornemme at I er der, netop giver hende den ekstra tryghed hun har brug for. Hun er aldersmæssigt nu lige der, hvor hun begynder at fornemme at I ikke er forsvundet selvom hun ikke kan se jer, men indtil nu har hun ikke haft bevidsthed om dette. Når hun ikke har kunne se jer, har hun følt sig alene og forladt. Og netop at ligge tæt med jer, mærke jer, få fysisk kontakt, har givet hende visheden om at I er der for hende :)
Men nu er der brug for nye rutiner og det er helt okay. I kan gøre to ting - enten arbejde på at hun skal sove i eget værelse eller arbejde på at lære hende at sove i egen seng.
Hvis I vil lære hende at sove på eget værelse, så kunne det være en idé med en stor madras på gulvet der og så etablere nye putterutiner hvor hun er på madrassen og I sidder og læser ved siden af hende. Hun kan nu blive puttet med en bamse eller en putteklud, I kan læse godnathistorie, synge lidt, holde i hånden osv. og hun kan på den måde lærer at sove med jeres nærhed netop ved at I sidder ved siden af hende. Hun lærer at det at sove er at være på værelset og hvis hun vågner om natten, kan en af jer gå ind til hende, evt. lægge jer lidt hos hende, berolige osv. og på den måde holde fast i at det er der hun sover.
I kan også lære hende at sove i tremmesengen, og dette ved at fjerne den ene side af tremmerne og koble hendes seng til jeres seng. Ved at sætte jeres senge sammen, så I gør jeres seng bredere, så har I mulighed for at være tæt på hende, når hun skal sove, men stadig lære hende at falde i søvn i sin seng. I kan igen sætte jer hos hende, læse en historie, holde hende i hånden osv. så hun oplever det at skulle sove med noget trygt og rart. Hun kommer væk fra det ubehag hun lige nu føler ved sin seng, ved at ligge bag tremmer.
Når hun vågner om natten, græder, klynger, drømmer, så vil I kunne lægge en beroligende hånd over på hende, så hun kan mærke at I stadig er der, sige "shh-shh" eller lignende, så hun hører jer. Hun vil også kunne kravle ud af sengen og putte sig ind til jer, hvis det er det hun har behov for og på den måde atter blive rolig ved at sove. Og når hun har lært at sove på denne måde og atter er tryg ved sin seng, så kan hun blive puttet i sengen med tremmer på, evt. på eget værelse og stadig med den godnathistorie, sang, bamse, kærtegn osv. som hun er vant til og tryg ved.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de tager en puttebamse til sig og ofte hjælper det at tage barnet med ud i butikken og se på forskellige bamser, slaskedukker osv. Nogle gange kaster barnet sin kærlighed på noget helt andet end vi tror ...:)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :) Og om I skal have flere børn behøver I slet ikke overveje lige nu ... Der sker ikke spor ved at hun er 3-4 år eller mere før der kommer en ny baby i familien :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske