Brev:
Sovevaner - 15 mdr.
4. januar 2013
Alder:
15 mdr.
Sovevaner - 15 mdr.
Hej Helen.
Vi har virkelig brug for et råd fra dig, efter meget lidt søvn i en lang periode.
Vores søn er lige blevet 15 mdr. Vi håber du kan give nogle råd til, hvordan vi lærer vores dreng at sove i længere perioder om natten og falde i søvn i sin egen seng. Han har altid haft svært ved at falde til ro og overgive sig til søvnen. Da han var næsten nyfødt fik han noget kolik-agtigt, og for at få ham til at sove blev jeg nødt til vugge ham i favnen eller amme. Jeg sad flere gange med ham i armene i op til 3 timer i træk, bare for at han fik noget sammenhængende søvn.
Jeg har ammet ham i næsten 5mdr, og det har aldrig været helt let, han har haft svært ved at tage ved brystet og jeg tror simpelthen ikke min mælk har mættet ham nok til sidst så han ville næsten ammes hver time. Så vi gik over til mme samtidig med indkøring af grød/mos. Han har altid været interesseret i at smage forskelligt mad og har en god appetit. Vi stoppede ret hurtigt med mælk da han var 11mdr, da vi blev anbefalet det, da han blev ved at have væske på mellemørene, mellemørebetændelse og være meget snottet. Der havde han været vant til at få flaske 19.30, 24, og kl. 3. vi gik over til at han fik lidt vand og det accepterede han fint. Han har nu fået lagt dræn og det hjælper på øresmerterne.
Han har ligeledes altid været meget motorisk "stærk", det har nogle gange virket som om at det ikke har kunnet gå hurtigt nok med at kravle, rejse sig, gå osv. Han gik selvstændigt da han var 10 mdr. Han er en temperamentsfuld dreng med krudt i røven. Generelt er han en glad dreng. Men på det sidste er han blevet en dreng med kort lunte og mere pylret. Han sover dårligt om natten, vågner 3-5 gange fra kl. 20 til kl. 06. Her får han en sutteflaske med meget lidt vand ca. 10-20 ml, derefter vender han sig, som regel, om på den anden side og sover videre. Han vil gerne have en flaske med vand hver gang han vågner, vi har forsøgt at trappe ned med de flasker, men vi kan simpelthen ikke få ro på ham før han får den flaske i munden.
Det skal lige siges at vores søn aldrig har villet bruge sut. Jeg tænker lidt om det handler om at han alligevel har et suttebehov?! Vi tror at det er blevet en søvn association og at han ikke kan falde i søvn selv uden flasken, men hvordan skal vi ændre på dette? Vi er to meget trætte forældre og det kan virke meget uoverskueligt at være vågen flere timer om natten for at få ro på vores søn, vi forestiller os at han kunne sove i længe perioder om natten måske 6 timer uden at vågne hvis han kunne slippe de flasker om natten.
En anden stor udfordring for os det er at få vores søn til at falde i søvn i sin egen seng. Han laver en flitsbue når vi lægger ham i sengen. Vi har forsøgt at gøre sengen til et rart og trygt sted at være, vi følger konsekvent et putteritual og tænker over at aktivitet op til sengetid skal være af mere stille karakter. Vi kigger efter trætheds tegn og det er som regel ved 19.30 tiden han er træt. Vi har en overgang vugget ham i favnen, senere prøvet at han falder i søvn ved at han ligger ved siden af mig i vores seng, men vi vil gerne fører det videre til at han kan falde i søvn i egen seng. Men vi mangler nogle ideer til hvordan vi helt konkret griber det an, han bliver meget ulykkelig når vi lægger ham i sin egen seng, rejser sig op med det samme og gør tegn til at han vil op, mens tårerne løber ned af kinderne på ham. Han vågner stort set altid grædende, det er både om dagen og natten. Han sover 2-3timer om dagen, i dagplejen hvor han er glad for at være.
Det skal også siges at han i lange perioder regelmæssigt (ca. Hver 14 dag) har fået zoneterapi, som vi havde god effekt med ved hans kolik. Ligeledes kan jeg også fortælle at han ofte kan vågne og græde højt og spænde i kroppen, uden at være helt vågen og så slår han flere prutter og derefter sover videre. Vi har tænkt os at få ham tjekket ved lægen evt lavet afføringprøve.
Det er meget få gange han har sovet mere end 4 timer i træk og der har været en del nætter hvor han ikke vil sove i op til 2 timer midt på natten.
Vi håber meget på at du kan hjælpe os med nogle konkrete tiltag. Vi er godt klar over at vi selv har været med til at skabe nogle uheldige vaner, men det har været det for os mest relevante at gøre i de situationer vi har stået i og den uvidenhed der også følger med det at være førstegangsforældre!
Mange hilsner
M.