Svar: Bagud med grød
4. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Lulu
Tak for dit brev og din fine beskrivelse og alle dine tanker :)
Det er rigtig godt du skriver, - især fordi jeg kan fornemme at du nu er indstillet på at der skal ske ændringer og at du godt fornemmer, at som det kører nu, er det ikke hensigtsmæssigt. Og det er ganske rigtigt - som jeg ser det, så er problemet hos jer, at din dreng får alt for mange amninger og dermed alt for meget mælk og det betyder at han ikke spiser nok rigtig mad.
Hvis ikke din dreng er mælkedranker, så er der en risiko for at han bliver det. Man kalder det "mælkedranker", når børn indtager så store mængder mælk at det går ud over deres indtag af mere sufficient kost. Og hos jer, så er der faktisk tale om store mængder. Du ammer i følge dagsplanen 5 gange i døgnet og du fortæller at du ofte ammer fra begge bryster hver gang - hvilket måske betyder at han reelt er oppe på 10 amninger i døgnet, alt efter hvor meget mælk han får hos dig, når han ammer, hvilket du naturligvis ikke kan vide. Med den alder han har, så har han brug for 3 amninger i døgnet.
Jeg vil foreslå at disse tre amninger ligger inden middagslur, aften og sen aften. Jeg vil foreslå at du ammer fra et bryst inden middagslur og ammer fra begge bryster aften og sen aften. På den måde får han med sikkerhed masser af mælk, men stadig betydeligt mindre end han får lige nu.
Han skal have mad, der passer til hans alder. Når han er ammet så meget som han er, så har han en rigtig veludviklet kæbemuskulatur og vil uden større problemer kunne tygge og bearbejde føden med gummerne, kæben, munden. Se det er en af fordelene ved at amme længe - for der er naturligvis også fordele ved det :)
Han skal have mad, der tager udgangspunkt i jeres mad. Det vil være almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, kartoffelmos med millionbøf, boller i karry, laks lavet i ovnen, fiskefrikadeller eller almindelige frikadeller eller lignende. Hvis du ikke laver mad, så køb mad på glas eller frost, som passer til 8 måneders alderen. Det er helt fint - lige nu betyder det ikke noget om han får hjemmelavet eller færdiglavet mad, det vigtigste er at han begynder at få rigtig mad i stedet for mælk og at han begynder at spise.
Start hvert måltid med at give ham mad i hånden, som han kan sutte på. Det stimulerer ham mundmotorisk og styrker ham på denne måde og samtidig giver det ham en fornemmelse af at det er spisetid og hvad der skal ske nu. Imens laver du så skemaden klar til ham og sætter dig sammen med ham og giver ham mad.
Skemaden er det han skal have - og ved siden af kan du så forsøge med små bitte bider og hapsere. Det kan være lidt godt kogt suppepasta eller små stykker afen kogt pastaskrue. Det kan være en lille bid frikadelle (kød eller fiskedelle) eller et lille stykke rugbrød uden kerner med smørbart pålæg.
Når du (eller far, hvis han har mere mod:)) giver ham hapsere i munden, så giv det i første omgang med dine fingre og giv ham hapsen ind i siden af munden, så han med det samme tykker sammen på det. Hvis han får hapsen ind forrest i munden, så vil det være sværere for ham at finde ud af at tygge den.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
(Tidlig morgen 04/05: Ammes evt. og sover videre - forklaring følger)
Morgen 7.30: Starter med lidt frugt i hånden og du følger efter med øllebrød eller havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Tilbydes frugtbåde i hånden og du følger efter med ½ bolle med smør, ost i stænger at gnave i, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først. Sover måske ikke så længe, men det er helt okay.
Frokost 11.30-12: Starter med rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller du kan købe en middagsret på glas, beregnet til børn på 8 måneder. Suppleres med små bitte bidder af lidt pasta, frikadelle, brødhapsere. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske vil middagsluren ligge lidt tidligere end nu hvis formiddagsluren bliver kortere og det er helt okay. Det må du passe ind. Prøv om du kan nøjes med at amme fra et bryst her.
Eftermiddag 16: Starter med lidt frugtbåde i hånden og du følger efter med ½ bolle med smør, ost i stænger at gnave i og en lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Skal ikke sove om eftermiddagen og skal heller ikke ammes eftermiddag.
Aften 18: Familiemad og slut med kartoffelmos med mindre I laver kartoffelmos med millionbøf som en ret I alle spiser. Han skal have rigtig mad i en konsistens, som passer til ham. Pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, boller i karry eller andre risretter med sovs. ELLER mos fra glas, som passer til hans alder. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - det kan være en hvilken som helt type grød hos jer, men bedst er det med havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Det vigtigste er dog at du sikrer et ekstra lille grødmåltid her, så amningerne om natten også kan skrues ned.
Ammes, gerne fra begge bryster og puttes til natten.
Sen aften eller først på natten 23-01: Evt ammes - men det afhænger af hvilken amning du fornemmer bedst vil kunne fjernes. Enten skal amningen kl 01/02 væk eller også skal amningen kl 04/05 væk ... Jeg tænker at det vil være bedst at bibeholde amningen kl 01 og forsøge at trappe ud af amningen kl 04/05. Det vil også give bedre plads i maven til morgengrød og kan give en roligere nat - især først på natten, hvor du naturligt også har brug for selv at sove ...:)
Som du kan se er der i denne plan mange måltider i løbet af dagen. Og det er vigtigt at du ikke giver store mængder. Det er ikke meningen at jeres dreng skal overfyldes med mad, så han ender med ikke at ville spise. Det er vigtigt at han oplever det positivt og dejligt og ikke som et pres. Derfor skal I ikke bekymre jer om mængden. Det er helt fint hvis han kun spiser f.eks. ½ dl. og også får lidt mad i hånden at gumle på. Nogle gange vil han så måske spise 1 dl eller mere og det er super. Kan han spise endnu mere er det også okay - men I skal lade ham regulere det.
Du er nødt til at sige til dig selv at han er nødt til at undvære brystet, hvis du skal have ham til at spise og drikke. I stedet må du sikre ham væske nok ved at give ham vand til alle måltider og netop ved at tilbyde brystet de 3 gange i døgnet.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre og giver jer det lille venlige skub, som det lyder som om at I har brug for, for at komme videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske