Svar: Halvsløj og vågen det meste af natten
4. december 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære førstegangsforældre
Tak for jeres brev :)
Det er rigtig godt at I har bestilt tid hos lægen for lige at få tjekket at der ikke er problemer med ørerne igen - det kunne være en forklaring på, hvorfor hun vågner, virker halvsløj og urolig det meste af natten.
Det lyder også som om at I har en god rytme for dagen. Det er nemlig vigtigt at I holder fast i et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt, ligesom middagsluren også skal ligge fast hver dag. Dette fordi der naturligt meget hurtigt kan komme uregelmæssigheder i hendes indre ur, når hun er så vågen om natten som hun er. Så jo mere rytme I kan holde om dagen, jo bedre vil det være for hendes nattesøvn og hendes evne til igen at sove om natten. I skal her være opmærksomme på ikke at lade hende sove alt for længe om formiddagen, men holde fast i at hun f.eks. kommer op senest kl 8 - også selvom hun har sovet dårligt om natten og så stadig puttes til middagslur kl 12.30 ...
En godnatgrød som del af putteritualet kunne være en god idé. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Det at få grød og lidt mælk at drikke inden hun skal sove, kan give en ro og mæthed, som gør at hun kan sove bedre.
Det kan også være en god idé at give hende aftenbad og dette må gerne ligge 1-1½ time før hun skal sove, så virker det bedst. Det vil således være en god idé at I spiser aftensmad, hun kommer i bad, får godnatgrød og derefter puttes med godnathistorie som nu.
Når hun vågner om natten så kan det skyldes drømme. Mange børn vil i jeres datters alder have stor drømmeaktivitet og de vil også kunne begynde at blive bange for mørke og bange for små dyr. Det kan derfor være en god idé at give hende en natlampe som hun kan ligge og kikke på og som beroliger hende, fordi hun også når hun vågner vil se, hvor hun er. Måske vil en pige som jeres have glæde af f.eks. en Cloud B natlampe turtle, som viser stjernehimlen ... - men måske vil det forstyrre jer, da I jo sover i samme rum.
Jeg synes ikke I skal stå op med hende og gå i stuen, lege osv. Det er vigtigt at holde fast i at det er sovetid om natten og ikke legetid. I princippet må hun gerne sidde i sin seng, kikke i lidt bøger, tumle rundt og være vågen - men det er vigtigt at hun oplever at I sover. At I bliver i jeres seng, holder fast i at det er sovetid, viser hende at I sover. Så det ikke er sjovt at lege, for hun får ikke opmærksomhed. Hun må gerne komme over og sove mellem jer, men igen skal hun være stille, ligge ned osv. for det er sovetid. I skal ikke læse, ikke kikke ud af vinduet, ikke rende rundt - for det er sovetid og det skal I holde fast i. Hvis hun så siger "kan ikke sove, vil ikke hvile" eller lignende, så må I svare "det er okay, men du skal ligge ned nu" eller "okay, men vi skal sove nu" eller bare sige "shhh-sshh nat nat skat" uden at diskutere om det er det ene eller det andet.
Bliver hun fortvivlet, så må I lægge jer og holde om hende, så hun mærker at I er der, at I gerne vil hende, men hele tiden holde fast i at I skal sove - holde om hende og bare sige "sshh-sssh skat, såå nu ligger vi lige her, sååå skat" eller lignende. Så I med jeres nærhed og favn stadig får hende til at overgive sig til søvnen og stadig viser hende, at det er sovetid og ikke legetid - og ja måske skal I være lidt mere strikse end I har været hidtil ... måske skal hun på eget værelse - har I mulighed for det?
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske