Svar: Hvor meget mælk i flaskerne?
3. december 2012
Alder:
6 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det er bestemt ikke et dumt spørgsmål du stiller og det er faktisk rigtig svært at finde ud af hvor meget mælk din dreng har brug for, når du både ammer og giver flaske. For hans appetit vil variere, så han vil måske drikke mere om morgenen eller først på dagen, og mindre om aftenen og den variation skal der naturligvis være plads til - det er vigtigt at han selv får lov til at regulere sit behov.
De fleste børn vil, når de er 6 måneder gamle, have brug for ca 1000 ml mælk i døgnet ofte fordelt på 6-7 måltider. Det betyder at han ca vil have brug for mellem 140-170 ml hver gang. Som sagt vil han ofte drikke mere først på dagen og mindre om aftenen, men en flaske på ca 150 ml vil ofte være fint - og har han så spist ved brystet også, så er det helt fint, at han drikker ca 90-100 ml fra flasken, så har han jo mælk i maven i forvejen. Modsat, hvis han ikke kan drikke mere end 90-100 ml og selv siger fra herefter, selvom det er længere tid siden han er ammet, så skal du naturligvis acceptere dette. Du skal ikke presse ham til at spise mere end han viser behov for :)
Derudover skal hans behov for væske også dækkes af vand af kop og i takt med at han nu bliver ældre, får mere og mere skemad og drikker mere og mere vand af kop, så vil hans behov for mælk naturligt nedsættes. Samtidig vil han også få sit behov for mælk dækket via kosten, mælk i grød, mos, sovs, en portion tykmælk og lignende - det tæller alt sammen på sigt med til at dække hans behov for mælk.
Et gennemsnitligt skøn af hvad han har brug for af enten modermælk eller modermælkserstatning til han er et år vil være:
6 måneder ca 1000 modermælk eller modermælkserstatning
7 måneder ca 750 ml modermælk eller modermælkserstatning
8-9 måneder ca 600 ml modermælk eller modermælkserstatning
10-12 måneder ca 400 ml modermælk eller modermælkserstatning
Og derudover dækkes hans behov så i øvrigt at den mælk der naturligt indgår i en sund og varieret kost og hans behov for væske dækkes også af vand. Det betyder at når du har læst i Sundhedsstyrelsens bog at børn i 9 måneders alderen skal have ca 750 ml mælk i døgnet, så vil dette være dækket ind via f.eks. 3 flasker (eller amninger) a ca 180-200 ml, en portion tykmælk eller lignende og lidt mælk i grød, mos og evt. af en kop. Netop efter 9 måneders alderen kan komælk og komælksprodukter udgøre en større del af barnets indtag og mælkebehovet dækkes således af flere forskellige typer mælk.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske