Svar: Lære min søn at sove bedre
3. december 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)
Det er super dejligt at du/I har givet jeres dreng så meget nærhed og fysisk kontakt. Det er rigtig godt at I har prioriteret at have ham hos jer og ladet ham sove i jeres favn - det har været det tryggeste og dejligste for ham og det har han naturligt haft rigtig meget brug for - det har alle børn brug for - men især, når han er født for tidligt, er det ekstra vigtigt. Og det er også helt naturligt, at han stadig sover bedst tæt ved jer - det er der ikke noget galt i :)
Men, naturligvis skal du også kunne lave lidt praktiske ting og udnytte, når han sover og jeg forstår godt, at du nu gerne vil arbejde på, at han kan sove lidt mere for sig selv, f.eks. ligge i sin lift ...
Han har en alder nu, hvor mange børn har brug for at få mælkemængden sat lidt op - man kalder det appetitspring. Og det betyder at han har brug for at die hyppigere hos dig, for jo hyppigere han dier, jo mere mælk producerer du. Så lige nu er det vigtigt at lægge ham tit til brystet, så din mælkemængde øges lidt, han er fysisk så stor, at mængden skal sættes lidt op :)
Han har også en alder, hvor han let lader sig forstyre af ting der sker rundt om jer. Når han dier spiser han ikke så effektivt - han dier lidt, slipper, tager fat og dier igen, slipper igen og smiler og pludrer måske til dig, dier igen og far kommer ind i rummet og så slipper han igen og synes pludselig at det er meget sjovere at kikke efter far end det er at spise. Og derfor vil børn i denne alder ofte komme ind i en rytme, hvor de både slatspiser og slatsover lidt.
Det er helt naturligt at han skal amme inden han skal sove og at amningen indgår som en fast del af hans putteritual. Og lige nu vil det faktisk være rigtig godt, hvis du kunne amme ham to gange mellem hver lur. Det vil sige amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, hvorefter han pludrer, leger osv. Og herefter kan du så skifte ham og så amme ham fra modsatte bryst, inden du så putte ham til lur. På den måde får du både stimulere til øget mælk, du får fyldt ham ekstra op og du lader igen mælken indgå, som en fast del af hans putteritual.
Næste gang han så vågner, så lægger du ham til det bryst, hvor han stoppede sidst, lader ham spise godt der, leger med ham, pludrer osv. skifter ham og tilbyder så igen modsatte bryst, inden han så atter puttes til lur.
Det at få en sut kan virke beroligende og du kan derfor prøve at erstatte brystet med en sut, når du ammer ham inden han skal sove. Det at starte med at amme og derefter giver sutten og putte ham, kan det hjælpe til en roligere søvn. Det kan også være med til at holde ham sovende, når han nogle gange efter kort tid, virker til at ville vågne op, så kan sutten give lidt ro og lidt trøst og gør at han sover igen.
Det kan være en god idé at svøbe ham. Det kan være i dynen, i et svøb eller i en voksipose eller lignende - de findes i mange forskellige kvaliteter og priser. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme. Og det kan gøre skiftet fra favn og ned i seng mindre svært for ham. Du kan med fordel amme ham anden gang imens han er svøbt.
Når du lægger ham fra dig, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så flyttes fra din favn, så oplever han et skift, bliver forskrækket fordi han pludselig lægges et andet sted og det er utrygt. Det er derfor rigtig fint, hvis du kan putte ham fra dig lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og har evt. en sut eller måske en klud der dufter af dig. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, netop for at give ham fysisk ro og lul ham i søvn på denne måde. Vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger han i liften så sving den lidt frem og tilbage.
At have ham i en slynge kan også være en mulighed, da han så kan være tæt på dig, mærke dig og din nærhed, varme og vejrtrækning og du samtidig også kan bevæge dig rundt.
At bruge en slyngevugge vil for nogen fungerer rigtig godt, fordi han i den også vil ligge i "en lille hule" og føle sig skærmet og omsluttet og du vil samtidig kunne vugge ham lidt og holde ham lidt i bevægelse. Nogle gange oplever du måske at han sparker og "flagrer" med arme og ben og her kan han så selv få vuggen i bevægelse og kan på den måde nogle gange berolige sig selv og komme videre i søvnen.
Andre bruger en sansegynge og hænger den lavt over gulvet og lader ham sove på den. Så kan han ligge og kikke på verden og stadig være lidt i bevægelse. Der er nogle børn som har glæde af dette fremfor at blive "puttet i en hule".
En doodoobamse eller en app I downloader med hverdagslyde, hjertelyde, hvid lyd kan være en hjælp for nogle børn, fordi det beroliger dem og det kan gøre at de lidt lettere kan ligge for sig selv.
Jeres dreng har naturligt brug for masser af nærhed, fysisk kontakt og tryghed. Han er født for tid og I skal være tålmodige og give det tid. Han må og skal naturligt tage op, vugges, trøstes, lulles i søvn osv. Det vigtigste er at han føler sig tryg ved at sove - gør han det, så giver det god grobund for gode sovevaner senere hen:)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske