Svar: Min søn sover dårligt om dagen
3. december 2012
Alder:
4 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du synes du kan bruge.
Når børn vågner med skrig, så skyldes det ofte at de vågner direkte af den dybe søvn og det er ofte noget de vokser fra. Det kan dog også skyldes at de har ondt og det kan være en idé at få jeres dreng set af læge ... Måske har han mellemørebetændelse, måske har han blærebetændelse, måske har han ondt i nakke, skuldre eller andet, som giver ham smerter og som vækker ham.
Også hans alder og udvikling spiller ind. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham lige nu og netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn søvnvaner og det er meget naturligt at børn i den alder har svært ved at sove sammenhængende lure om dagen. De powernapper ofte hele dagen igennem, de har svært ved at sove længere lure.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer. Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn.
Netop når børn bliver 3-4 måneder, så begynder deres søvn at være inddelt i flere stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Din dreng har altså en alder lige nu, hvor han begynder at have mere stadieinddelt søvn og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med f.eks. 20 eller 45 minutters intervaller. Det betyder at barnet ofte kun sover ca.20-45 minutter af gangen, så vågner barnet op og har svært ved at komme videre i søvnen .. Præcist det I oplever hos jer.
Samtidig er han også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter dig, drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når du sidder og leger med ham. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når du holder ham på skødet osv.
Den udvikling han går igennem lige nu, alt hvad han oplever, alle de ekstra stimuli han får, skal bearbejdes når han sover og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen.
Du fortæller at han får flaske sidst på aftenen/først på natten og jeg kan ikke se om han derudover også ammes eller om han kun får flaske? Det betyder heller ikke noget, om det er det ene eller det andet, men det der er vigtigt er, at han får mælk som en fast del af sit putteritual. Det er vigtigt at han får mælk lige inden han skal sove - og jeg har lidt på fornemmelsen at I hos jer adskiller mælk og putning meget og det kan han godt reagere på.
Jeg vil derfor foreslå at du prøver at give ham flasken i barnevognen når du putter ham, så han både for mælk at falde i søvn på, men også får den der hvor du ønsker han skal sove. Det kan hjælpe ham til at falde bedre i søvn og også sove bedre, hvis han ikke oplever at skulle fra din favn og ned i barnevogn eller seng, men "bare" kan få lov til at falde i søvn uden at opleve et skift.
Måske er han også ved at være parat til lidt skemad og kan starte med lidt smagsprøver i løbet af dagen? Det kan også være en måde at få skabt lidt mere rytme og overblik og dermed også bedre søvn både dag og aften ...
Det lyder også som om at han har vænnet sig til at skulle trilles i søvn og det er helt okay - det er naturligt at falde i søvn på denne måde, men prøv at minimere trilleriet med barnevognen lidt. Put ham med mælk, lad ham spise, og prøv at få ham til at slippe flasken lige der, hvor han næsten sover, men stadig registrerer at den fjernes. Tril så barnevognen lidt, men hold stille, hvis han ikke siger noget. Kun hvis han klynker, så triller du igen og hver gang han er stille, så holder du vognen stille. Klynker han, så triller du, er han stille, så er vognen også stille. På den måde kan du lære ham at falde i søvn uden at barnevognen behøver at være i bevægelse.
Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, at det giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer og hvordan du kan komme videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske