Svar: Rykke nattesøvnen en time?
2. december 2012
Alder:
8 mdr.
Kære I
Tak for dit brev :)
Det kan være rigtig svært at rykke på rytmen hos et barn der kun er 8 måneder gammel, men hos jer, synes jeg det kan være et forsøg værd. I hvert fald vil det være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor jeres dreng kan sove mindre om dagen og længere nattesøvn.
Man kan sige at samlet får han den søvn han har behov for, men det er uhensigtsmæssigt at han sover så meget om dagen og så kort en nattesøvn. Med den alder han har, er det vigtigt at han bruger dagen til at være vågen, aktiv, udforske verden, bruge sig selv både motorisk og mentalt - det skal foregå om dagen og ikke kl 04 om natten :)
Jeres problem opstår, fordi han ofte sover kort middagslur og ofte sover en sen eftermiddagslur mellem 16-19. Den søvn der ligger efter kl 16 kan æde af nattesøvnen og det er årsagen til at han vågner kl 04 ... Derudover er det sådan at det "dyk" han har om dagen kl 16, hvor han er træt og falder i søvn - det tilsvarende "peak", har han om natten, hvor han vågner kl 04. Derfor er I nødt til at ændre lidt på hele dagens rytme.
Det I skal gøre er at arbejde på en længere middagslur, jo længere middagslur han tager, jo bedre han sover til middag, jo bedre vil han kunne holde sig vågen om eftermiddagen og først på aftenen, gå i seng i passede tid og også sove længere og bedre om natten / først på morgenen ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover her måske 60 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk - hjemmelavet eller mos fra glas, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Tilbydes en banan og ammes og puttes derefter til middagslur kl 13.30, sover her gerne et par timer, måske mere. Hold ham gerne sovende, evt. ved at trille ham en lang tur, så han får den søvn han har behov for netop midt om dagen. Kommer op af luren senest kl 16 ...
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop. Evt en lille portion tykmælk med frugtmos eller lignende.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter som frikadeller (kød eller fisk), pasta med kødsovs, risretter osv. Suppleres med lidt brødskorper eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller først på natten: Ammes rigtig godt og sover herefter videre.
Det kan være nødvendigt at vække ham fra formiddagsluren, for at sikre at han er parat til at sove en længere middagslur, når han puttes til den. Og her skal han så have lov til at sove 2-2½ time, så han må samlet gerne sove f.eks. 3 ⅓ time i løbet af dagen, fordelt på to lure. Men det vil hjælpe jer, hvis det er middagsluren der er den længste og ikke formiddagsluren, så det er her I skal sætte ind ...
Og ja - normalt skal børn have lov til at sove, når de sover. Men her er I nødt til at hjælpe ham til en mere hensigtsmæssig rytme og det kan her være nødvendigt at vække ham om formiddagen, netop for at få middagsluren god. Det der er vigtigt er, at I hele tiden sikrer ham den søvn han har behov for - han skal stadig sove og også sove godt, men det skal være på tidspunkter som er mere hensigtsmæssige for både ham og jer ...
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske