Svar: Græder når far putter
1. december 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har kunne bruge mit sidste svar :)
Det er helt normalt at jeres datter bedst lader sig putte af mor. Hun kender dig bedst, din varme, din vejrtrækning, dine kærtegn, duft, lyde og det er naturligt trygt for hende at blive ammet og derefter puttet i sin seng. Især om aftenen vil det være svært at falde i søvn uden mor, det går lettere om dagen. Om aftenen har hun ekstra svært ved at koble fra overfor alle dagens oplevelser, sige farvel til dagen og har derfor også ekstra meget brug for dig, brug for mor ...
Det er naturligt et stort skift at komme fra favn og ned i egen seng og skiftet bliver større, hvis hun først skal via din favn, over i fars favn og ned i sengen. Derfor kan løsningen godt være at give hende en flaske, fordi far kan give hende denne. Far kan derfor give flaske i stedet for at amme og i øvrigt forsøge at holde samme putteritual som du har - og på den måde komme mere på banen omkring putning.
Hvis I ønsker at far skal putte på lige fod med dig, så er flasken derfor en god idé. Der er dog altid en risiko for at hun vil foretrække flaske frem for brystet, så amningen stille og roligt nedsættes - ligesom der også kan være en risiko for at hun slet ikke vil have flaske med den alder hun har - heller ikke selvom der er udmalket mælk i flasken .. men det kan forsøges :)
Ellers så vil far naturligt komme mere på banen, når jeres datter bliver ældre, kan begynde at få læst godnathistorie osv. Og indtil da, tænker jeg at det er rigtig godt, hvis far er med så meget som muligt i alt det der foregår omkring jeres datter. Jo mere far giver mad, bader hende, skifter hende, klæder hende på, trøster hende, når hun er ked af det, går rundt med hende, leger med hende osv. jo lettere vil han naturligt også have ved at putte hende, når hun skal sove ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske