Svar: Urolige nætter, igen igen
30. november 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Du behøver bestemt ikke undskylde - jeg kan godt forstå du synes det er hårdt og at du er ved at være træt :)
Du skriver, at du følger den dagsplan jeg har sendt dig sidst, dog er din datter nu oppe på fire måltider ... Den sidste plan jeg sendte dig, var for et 6 måneders barn, derfor vil jeg her sende en ny plan, som jeg vil foreslå den kan se ud, når din datter er 8 måneder gammel - planen vil også passe rigtig fint ind i den rytme, hun sandsynligvis skal have, når hun starter vuggestue:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden flaske)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere og øver sig i at tygge, suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - afhænger af hvor sen og hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemad, forskellige risretter, pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf eller lignende. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller først på natten: Flaske, det der også kaldes et drømme måltid.
Som du kan se vil det være rigtig godt, hvis du ikke giver din datter mælk kl 06 om morgenen - hun skal i stedet starte dagen med morgengrød. Da hun ofte kaster op af morgenmælken, er det godt at stoppe med dette :)
Sygdom kan vælte alle gode søvnvaner og rutiner og du kan være nødt til at starte forfra efter længere tids sygdom. Din datter har naturligt også en alder lige nu, hvor hun vil sove mere uroligt, drømme mere, kunne græde i søvne osv. Det hænger sammen med den udvikling, hun lige nu går igennem.
Det lyder ganske rigtigt som om at du har fået skabt nogle vaner, hvor din datter forbinder det at skulle sove med at være svøbt, blive vugget og også få en flaske. Og det er vigtigt at du ændrer på dette. Det lyder som om at din datter har det, som jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne ofte at læse i en bog, lytte til afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis din datter er afhængig af flasken, så betyder det at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende flasken flere gange om natten. Hvis hun er afhængig af din favn eller af at være svøbt, eller følelsen af at være omsluttet, så betyder det at hun ikke kan komme videre i sin søvn, uden at have dig hos sig, uden at du holder hende, vugger hende osv.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og din datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er her vigtigt at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få flaske. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra dig.
Hun skal stadig have sin mælk - inden hun puttes, men det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. Det er vigtigt at du fjerner flasken lige der, hvor hun smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn.
Du må gerne sove sammen med hende i din seng, men prøv om ikke du kan nøjes med at berolige hende med dine hænder, din nærhed og tætte kontakt - prøv om du kan undgå at tage hende op og gå rundt med hende.
Prøv også om ikke du kan give hende fysisk ro ved at holde hende i hænderne og netop lade hende mærke dig tæt på, i stedet for at svøbe hende tæt. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt har brug for også at kunne skifte stilling om natten. Hun må gerne trille rundt, hun må gerne sove på siden eller på maven, hvis hun sover godt sådan, ligesom det vil være naturligt at hun lægger sig i kravlestilling, bliver frustreret og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt ned igen - om natten. Det hører alderen til. Du kan skubbe din seng op til væggen og lade hende sove inderst, så hun ikke kan falde ud.
Du kan også øve med hende at sove i tremmesengen, men det er sandsynligvis for stort et spring for hende lige nu, hvis hun både skal lære at sove i sin seng ,skal lære at sove uden at være svøbt og skal lære at sove, uden at falde i søvn med sin flaske - men du kan naturligvis forsøge. Og så må du afstemme dine forventninger og krav efter hvordan hun reagerer.
Hvis hun klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad hun kan for at forhindre dig i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske