Svar: Vedr. suppe til babyer
30. november 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :) Og dejligt at høre at du har købt min bog om børn og mad og er glad for den - tak!
Med bouillon gælder som andre fødevarer, at børn ikke må få for meget salt. Jeres dreng må godt få suppe lavet med bouillon en gang imellem, men han bør ikke få det hver dag og han skal ikke have det i store mængder.
Mange fødevarer indeholder meget salt - det kan være forskellige typer af sovs, forskellige færdigretter, fiskefars, brød osv. som indeholder store mængder salt allerede når vi køber det og børn (og også os voksne) kan derfor let få rigeligt med salt.
Netop suppe kan godt laves uden bouillon. Du kan f.eks. lave grøntsagssupper, hvor du bruger forskellige rodfrugter og I kan tilsætte bordsalt til jer voksne, men holde portionen til jeres dreng uden salt. Ekstra smag til suppen kan skabes ved at bruge løg, hvidløg, porrer, forskellige tørrede krydderier, tomatpure (indeholde dog også salt), dåsetomater eller lignende.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske