Svar: Powernap, putteritual og tremmeseng
30. november 2012
Alder:
3 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det er ganske rigtigt, at der sker noget med søvnen netop nu. Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så begynder søvnen at indeholde flere søvnstadier og det betyder at barnet ofte begynder at powernappe mere. Barnet har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og vågner derfor op efter 30-45 minutter, selvom det faktisk har brug for at sove mere ...
Det er også sådan at jeres datter har en alder nu, hvor hun naturligt er mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring hende. Hun lader sig let forstyrre, når hun skal spise, hun smiler bevidst, kigger efter jer, drejer sit hoved efter lys og lyd, hun interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, hun begynder at kluk-le osv. når I sidder og leger med hende.
Også motorisk er hun stærkere nu, hun bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når I holder hende på skødet osv. Og det er her naturligvis vigtigt at du forsøger at aktivere hende så meget som muligt, når hun har sine vågne perioder.
Fordi der lige nu sker så meget med hende både motorisk og mentalt, så vil hun sove mere uroligt. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen, alle stimuli, skal bearbejdes når hun sover og derfor vil du naturligt lige nu opleve, at hun kan drømme mere. Hun kan i søvne ligge og virre med hovedet, hun kan småklynke, græde lidt, virke ekstra søgende mod brystet, - og nogle gange vil hun måske også ligge og grine, det er helt naturligt :)
Nogle gange har børn i denne alder også en aktiv moro-refleks, det vil sige faldrefleks og den går igang, lige der hvor hun er ved at falde i søvn. Det kender I også fra jer selv, I lægger jer til at sove og pludselig giver kroppen et kæmpe spjæt, som om I falder. Når det sker for jer, så registrerer I det, men falder hurtigt tilbage/videre i søvnen, når det sker for små børn så flagrer armene og det spjætter i hele kroppen og de bliver urolige, kede af det og har svært ved at sove videre (selvom de tydeligt har behov).
Hvis det er tilfældet hos jer, så kan det faktisk nogle gange godt være en idé at svøbe hende eller putte hende i en sovepose. Det at hun føler sig omsluttet af et svøb, hjælper hende til fysisk ro. Hendes bevægelser bliver ikke så voldsomme. Et svøb kan hjælpe barnet med rent fysisk at holde sammen på sig selv og dermed bevare roen og komme videre i søvnen. Det kan være en voksipose, drømmepose, duni-duo, slee-bee og hvad de nu alle sammen hedder. De fås i forskellige priser og kvaliteter. Det kan også være en sovepose med eller uden ærmer, som også fås i forskellige kvaliteter, materialer osv. Nogle i uld, andre i bomuld, nogen også i dun ...
Og ja - nogle gange hjælper en slyngevugge, fordi hun i den ligger i en lille hule og kan vugges og dermed lulles videre i søvnen - det kan også være et forsøg værd. Modsat, så vil du jo også gerne lære hende at sove i tremmesengen ...
Hvis hun konsekvent vågner op, når hun har sove 30-45 minutter, så kan det være en god idé at du stiller dig hos hende og står parat, holde hænderne på hende, vugge hende lidt, trille barnevognen lidt osv. så hun på den måde holdes sovende. Og ja, du må også meget gerne trille hende en tur i barnevognen en gang dagligt, f.eks. middagsluren, så hun her vænnes til at blive holdt sovende, så du på den måde sikrer hende en længere lur midt på dagen. På den måde kan du påvirke hendes indre ur og give hende et mere "indre behov for" at skulle sove længere midt på dagen.
Det vil også være en rigtig god idé at du lige nu prøver at amme hende to gange mellem hver lur, så hun både for mælk, når hun vågner og mælk inden hun igen skal sove. Når hun vågner, så kan du amme hende, herefter lege med hende, tumle, pludre osv. så hun bliver godt aktiveret. Herefter skal hun skiftes og så skal hun ammes igen, inden du så putter hende til næste lur. Mangen børn vil i denne alder have tendens til at slatspise lidt hele dagen, fordi de er så optagede af verden og hvad der sker omkring dem, og netop ved at amme to gange mellem hver lur, kan du øge din mælkemængde og samtidig også sikre hende mælk nok, til forhåbentlig at kunne sove lidt længere søvnstræk.
At hun melder sig om natten kan også være et udtryk for at hun nu er så stor, at mælkemængden skal sættes lidt op og her er den hyppige amning om dagen også en god idé. Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du. Det giver således mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Det kan være en god idé at stille liften i tremmesengen, tage kalechen ned og på den måde vænne hende til at sove i tremmensengen og når hun så har vænnet sig til dette, så lægger du hende direkte i sengen uden liften. Og du kan her godt bruge en sovepose af en eller anden slags :)
Når hun protesterer mod at sove, så kan det nogle gange være en idé at du lægger dig med hende og ammer hende i søvn i din seng - og lader hende falde i søvn hos dig, tæt med dig. Det vil ofte hjælpe børn i denne alder med at give slip på dagen og alle oplevelserne og når hun kan mærke dig tæt på, så vil hun ofte også have lettere ved at skifte mellem søvnstadierne og komme videre i søvnen - netop med din nærhed og uden at du behøver gå rundt med hende på armen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske