Svar: Er det sværere at introducere skemad?
29. november 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
De fleste små børn vil indtage en stor del af deres mælkebehov sovende eller næsten sovende - eller vil falde i søvn i forbindelse med at de får mælk. Det er helt naturligt at mælk indgår som en del af barnets putteritual og at børn får mælk om natten og derfor spiser når de sover, eller næsten sover ...
Og det har normalt ikke betydning for introduktion af skemad. Skemaden skal netop gives når barnet er vågen, har lyst og opmærksomhed på maden og interesse for at spise. Barnet skal sidde med ved bordet, i starten ofte på skødet og senere i høj stol og skemåltiderne gives således samtidig med at den øvrige familie også spiser og dermed adskilt fra søvn.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor barnet således får skemad, når det vågner af en lur og får mælk, når det atter skal sove igen. På den måde gives der plads i maven til begge dele.
Det er dog sådan at børn der får flaske, nogle gange har brug for ekstra tid til at vænne sig til skemaden. Børn der for flaske har ofte brug for flere smagsprøver, de har brug for at få maden serveret flere gange, før de accepterer den og det er helt okay. Det er helt normalt og du skal bare give det den tid det tager, men på den måde kan det godt være lidt sværere eller måske kræve lidt ekstra at introducere skemad til børn der får flaske ... :) Igen er der jo ikke regler uden undtagelse, nogle børn elsker bare skemaden fra første skefuld - også selvom de får flaske :)
Håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ekstra ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske