Svar: Putning af to - alene
28. november 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.
Det vil naturligt påvirke storesøster og hendes søvn, at hun er blevet storesøster. Selvom hun er glad for sin lille bror, så er det naturligt en stor omvæltning og netop om aftenen, når hun skal overgive sig til søvnen, så betyder det meget at du er der. Det er det eneste tidspunkt på dagen, hvor hun kan være sikker på at have dig for sig selv. Det er hendes tid alene og det vil hun naturligt gerne holde fast i, det betyder meget for hende, at du prioriterer at bruge tid på hende netop der.
Derudover så er I flyttet, hun skal sove et nyt sted, hun er startet i vuggestue og skal også der forholde sig til nye voksne, nye børn, nye rutiner og det vil naturligt alt sammen påvirke hendes evne til at overgive sig til søvnen og naturligt også hendes nattesøvn. Det er helt normalt at hun lige nu sover uroligt, drømmer ekstra meget, vågner og græder og søger jer om natten ...
Og så er der naturligt også hendes alder og udvikling. Mange børn vil omkring 2 ½ års alderen begynde at vægre sig mod at skulle sove. De begynder i denne alder at blive lidt bange for mørke og ofte også for små dyr. Og de vil ofte have brug for at man sidder hos dem, når de skal sove, ligesom de kan have stor glæde af lys på værelset og en åben dør. Det kan derfor være en idé at købe en natlampe med diskret belysning og også at lade døren stå åben og hele tiden betrygge hende ved, at hun kan høre at du er der.
I denne alder begynder mange børn også at klatre ud over tremmerne på tremmsengen, de vil være sikre på at de kan søge deres forældre, at de kan komme ud og ind til forældrene, hvis de har behov for det og det kan være en god idé at skifte til en åben seng, hvis I ikke allerede har gjort det. Naturligvis med risiko for at hun stiger ud af sengen og søger dig igen og igen - men det er der jo så ofte også en grund til :)
Og så vil hun naturligt også have en bevidsthed om at I er i stuen når hun sover på værelset og det synes hun ikke er sjovt. Hun har en alder nu hvor hun er helt bevidst om at når hun er lagt i seng, så sidder I og hygge jer. Det er når hun sover, at det hyggelige og rare foregår og hun vil derfor naturligt være sammen med jer. Hun ved godt at I sidder i stuen og spiser slik, sidder tæt i sofaen eller måske leger med lillebror og hun protesterer naturligt over ikke at måtte være med :)
Her kan det være en rigtig god idé at lave noget praktisk - i stedet for at du sætter dig med ryggen til hende - det jeg også kalder for "stryge tøj metoden". Start putningen med at læse lidt, tale lidt om dagen osv. så hun hjælpes til at bearbejde nogle af dagens oplevelser og stil dig så derefter i nærheden, stryge tøj eller lægge tøj sammen. Du skal stå på værelset eller lige uden for hendes dør, det er vigtigt at hun kan se dig og høre dig og fornemme, at du laver noget kedeligt.
Det at lave noget praktisk signalerer flere ting - for det første at du eller far har noget kedeligt der skal laves, når hun skal sove. Hun ser at der ikke sker noget sjovt, når hun er lagt i seng og hun kan derfor ligeså godt lægge sig til at sove. Det er ikke fordi I sidder og hygger jer uden hende.
Men dte er også godt, fordi du er tilstede uden at sidde tæt op af hende og uden at sidde med ryggen til hende, som godt kan signalere at du ikke vil hende ... Du eer altså til stede for hende, du kan tale med hende, berolige og betrygge, men på afstand. Hun kan kalde og snakke lidt med dig og du kan svare "ja, jeg er lige her, sove nu, skat" osv. så hun hører at du er der, og reagerer på hende, men så du stadig holder fast i at det er sengetid og at du netop er nødt til at få lavet det praktiske arbejde du er igang med.
Derudover giver det dig også mulighed for at frem og tilbage til hendes værelse. På sigt vil du kunne gå og komme - ikke for at tjekke om hun nu sover, men du går frem og tilbage fordi du har noget tøj, der f.eks. skal lægges på plads. Du har altså et helt andet formål med at gå end at hun skal sove. Så i stedet for at sige "du skal sove nu!" og så gå, så kan du sige "Jeg skal lige hente noget mere vasketøj" og "Jeg kommer igen om lidt".
Det er altså en måde at komme væk fra at sidde hos hende længere tid hver aften og samtidig få hende gjort tryg ved at skulle sove og synes at det er dejligt og helt okay at skulle være i sin seng :)
Når hun vågner og søger jer om natten, så kan I forsøge om hun kan beroliges og hjælpes videre i egen seng. Hvis hun ikke kan dette, så må I tage hende ind til jer, men prøv så, når I har sovet et par timer og pladsen bliver for trang, at flytte hende tilbage til egen seng igen. Det at hun både oplever at falde i søvn i egen seng om aftenen og vågne i egen seng om morgenen kan på sigt gøre, at hun har lettere ved at sove videre i egen seng, når hun vågner i løbet af natten.
En anden mulighed kunne også være at far sover på børneværelset et par nætter, for med det samme at kunne berolige hende, når hun vågner og samtidig holde fast i at det er på værelset hun sover - så hun får nærheden, trygheden og roen, men kommer væk fra at skulle ud af sit værelse om natten ... Er hun helt ulykkelig og kun kan sove hos jer - så skal hun have lov til dette, netop nu hvor hun har fået en lillebror er det særlig vigtigt at hun ikke føler at hun skubbes ud ...
Putning af et 4 måneders barn og en 2½ årig er svært - for hun skal gerne ligge i sin seng kl 19.30-20 og lillebror sover måske ikke før kl. er 21.30 eller senere og vil ofte have brug for bryst og favn hyppigt hele aftenen. Hun skal altså puttes først og det kan være svært, at lade lillebror være alene imens - og samtidig har storesøster brug for alenetid med mor, når hun skal overgive sig til søvnen. Så de aftener, hvor du er alene med begge børn, bliver du naturligvis nødt til at tilgodese dem begge så godt du kan og det kan være nødvendigt at lillebror deltager i putningen på din favn, men prøv om ikke han kan ligge lidt for sig selv imens du læser og snakker med storesøster, så hun føler sig prioriteret :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske