Svar: Søvn i egen seng
28. november 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Stine
Tusind tak for dit brev og dine søde ord til mig - både om brevkassen og mine bøger, hvor dejligt at du har fulgt så godt med og nu selv har fået lyst til at skrive:)
Det lyder som om at jeres dreng lige nu har brug for den ekstra tryghed og nærhed for at kunne sove. Han har det svært med at være i sin seng og sover tydeligt bedst og mest roligt, når han kan se at I er der, når han lige kan række hånden ud og nulre jer i ansigtet eller håret -han er rigtig godt igang med separationsfasen og starter nu i dagpleje og skal dermed være adskilt fra jer om dagen ...
Jeg vil derfor foreslå at I prøver at fjerne den ene side af tremmesengen og kobler hans seng til jeres. I skal naturligvis sikre jer, at sengene ikke kan glide fra hinanden og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Ved at sætte sengene sammen, vil I kunne putte ham i egen seng og lære at sove der, men vil samtidig kunne være ved siden af ham i jeres seng - alle får bedre plads og sover bedre - og samtidig vil du kunne berolige ham med en hånd på bryst, en hånd at holde i, så han kan mærke at du er der stadigvæk. Har han brug for yderligere tryghed, så vil han naturligt kunne kravle ud af sengen og putte sig ind til jer, men det er vel så også okay, hvis det er det behov han lige nu viser at han har ...:)
Når han har lært at falde i søvn i egen seng med jer ved siden af sig og finder ro ved at blive puttet der og også sove der om natten, så kan I sætte siden på igen og flytte ham på eget værelse. Samtidig skal han naturligvis virke parat - været kørt ind i dagpleje, ikke være syg eller andet, som naturligt vil kunne påvirke hans søvn og gøre det svært at indføre nye rutiner. Det kan tage en måned, eller det kan vare to måneder før han er parat .. Det må I prøve at vurdere, det afhænger helt af hvad der sker undervejs det næste stykke tid ...
Da I holder ferie mellem jul og nytår, så synes jeg at jeres dreng skal være hjemme hos jer og ikke sendes i dagpleje. Hvis dagplejer har åbent, kan I evt. aftale at I triller en tur forbi med barnevognen, drikker en kop kaffe og går igen, så han lige ser hende og ikke "glemmer" hende helt, men som udgangspunkt synes jeg børn og forældre skal holde ferie sammen og nyde at der er mulighed for det :)
Han vil sandsynligvis få brug for ekstra støtte efter ferien uanset hvad I gør, fordi det naturligt er hårdt, når hverdagen starter op igen - men sådan er det. Han bliver ikke "hærdet af" at blive afleveret, snarere af at mærke at I netop er der for ham, at få sit forældredepot fyldt op, så der er noget at tære af, når I så er adskilt igen.
Håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske