Brev:
Uro om natten
27. november 2012
Alder:
6 mdr.
Uro om natten
Hej Helen
Måske kan du hjælpe en træt mor, der efterhånden ikke har sovet i 3 år – ja, ok. Lidt søvn er det selvfølgelig blevet til :) men min ældste kunne ikke rigtig sove unden at skulle trøstest et par gange om natten indtil han var 2 år. Jeg håber min yngste kunne starte med at sove bedre lidt før.
Jeg er med på, at jeg kun kan forvente ca. 5 timer i stræk af sådan en lille størrelse. Jeg er også med på, at jeg holder potionerne med mad på et passende niveau, så der er plads til mælk og omvendt.
Den lille mand bruger ikke sut. Han bliver ammet inden han skal sove og i løbet af natten. Men jeg kan godt tage brystet ud inden han falder i søvn. Om dagen kan jeg sagtens amme ham fx. 30 min før ham skal puttes.
Han vil ikke rigtig tage en puttebamse eller putteklud til sig. Det er måske også for tidligt? Under sine 2 dagslure (hvor han sover i slyngevuggen) er han dog glad for at have en stofble som putteklud.
Om natten fungerer stofbleen bare slet ikke. Han får den over hovedet på sig selv og går i panik. Eller han får fat i den, og armene kører frem og tilbage i et højt tempo indtil han vågner.
Min søn har aldrig sovet lange stræk uden at vågne, men har dog i perioder taget 2-3 timer om natten.
For 14 dage side gik vi dog ind i et værre søvnmønster. Han sover max 2 timer af gangen. Oftes vågner han efter 1,5 time. Han er ked af det, men jeg har svært ved at trøste ham. Jeg aer ham eller prøver at holde en hånd på hans pande og siger ”sshhh” eller ”så så”. Og som nævnt ovenfor, dur puttebleen bare ikke. Det som hjælper bedst, er at lægge ham til brystet. Men han virker ikke vildt sulten. Og når han igen er faldet til ro, kan jeg tage brystet ud. Hvorefter han vender sig om på siden eller maven og falder i søvn igen.
Jeg vil gerne fortsætte med at amme, men overvejer om jeg skal gå over til flaske. Simpelthen for at se, om han får nok mælk. (Det lyder mærkeligt, men kan min mælkeproduktion være blevet nedsat? Min bryster føles ikke så fyldte, selvom jeg jo ammer ret ofte. Jeg føler mig ikke stresset eller lignende. Men trætheden spiller måske ind?).
Jeg har forsøgt med slyngevuggen om natten, men det dur heller ikke rigtigt. Han kæmper for at komme rundt. Og han har en enkelt gang kæmpet sig rundt på maven i den.
Han sover i sengen sammen med mig eller i sin egen seng, som står op ad min (den ene side er taget af)
Har du et råd, der kan hjælpe en træt mor? Jeg forsøger at fokusere på, at det med tiden nok skal blive bedre. Men der er godt nok dage, hvor jeg føler mig ”kørt over”.
Børn og søvn er åbenbart ikke min stærke siden, selvom det nok er et af de emner, jeg har læst mest om :)
Dagsplan:
05:30/06:00 står op
07:00 morgenmad. Risgrød m frugt
08:30 ammes
08:30/09:00 1.lur (sover 45-60min)
11:30/12:00 frokost. Grønsagsmos
13:00 ammes
13:00/13:30 2.lur (45-75 min)
15:30/16:00 ammes og frugtmos
17:30/18:00 aftensmad. Grønsagsmos
19:00 ammes
Ca.19:30 puttes i slyngevuggen indtil han vågner første gang.
Førhen blev han efterfølgende ammet ca. Kl 22, 24, 2,30 og 5. Men nu er aftenen og natten kaos med opvågningerne hver 1,5.-2.time.
Venlig hilsen
En træt træt mor