Svar: Kildevand eller postevand
27. november 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Amela og Michael
Tak for jeres brev :)
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at når man giver sit barn flaske, så koger man vandet man bruger inden tilberedningen - de første 4 måneder. Man skal følge anvisningen på pakken med mme vedr. vandets temperatur ved blanding.
Det anbefales at man de første 2 levemåneder tilbereder en flaske af gangen. Vand kan koges på forhånd og opbevares i køleskabet. Før pulveret blandes i, kan vandet opvarmes til den temperatur, der står på pakken - vandet behøver således ikke at blive kogt igen.
Efter 2 måneders alderen kan man tilberede modermælkserstatning til et døgn af gangen, med mindre barnet er født for tidligt eller har sygdomme i immunsystemet. Hvis dette er tilfældet så skal flaskerne tilberedes fra gang til gang, så længe barnet udelukkende får flaske. Efter tilberedningen skal flaskerne lukkes til og straks sættes i køleskab (max 5 grader) ind til de skal bruges. Når barnet har brug for sin flaske, kan denne opvarmes i mikroovn eller i vandbad.
Når børn bliver 4 måneder gamle, kan de få vand fra den kolde hane, når de f.eks. skal have lidt vand at drikke, som tørstslukker eller ved siden af skemaden, når de i 4-6 måneders alderen begynder med dette.
Det vand vi har i vandhanerne er normalt rigtig godt og helt sikkert at bruge til fremstillingen af modermælkserstatning. De forskelle der kan være i vandet har normalt ingen betydning. Vandet tappes fra den kolde hane, efter af de første ca. 200 ml er løbet ud, det koges og nedkøles til den temperatur, der anbefales på pakken med modermælkserstatning
Har man privat brønd, så bør man kontakte kommunens tekniske forvaltning for at få lavet en analyse af vandkvaliteten. Hvis analysen er god, kan vandet bruges. I forhold til spædbørnsernæring er det især indholdet af nitrat, der kan være problematisk - og ikke indholdet af salt eller kalk ...
Er man det mindste i tvivl om vandets kvalitet, så anbefales det at man bruger kildevand på flaske til fremstilling af modermælkserstatning.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske